vad betyder vad i harleys modellkoder

Vad betyder vad i Harleys modellkoder?

Harley-Davidson anger med bokstäver dels vilken familj modellen tillhör men också lite mer om den och deras egenskaper. Här får du en lista på Harley-Davidsons modellnamn.Hittar du felaktigheter ber jag dig rapportera dem till mig!

DYNA Glide:

FX: Superglide, med kickstart

FXB: Sturgis Belt (80, 81 & 82)

FXD: Dyna Super Glide

FXDB: Street Bob (Sturgis 1991)

FXDC: Dyna Super Glide Custom

FXDG: Dyna Glide / Sturgis

FXDL: Dyna Low Rider

FXDS-CON: Dyna Convertible

FXDWG: Dyna Wide Glide

FXDX: Dyna Super Glide Sport

FXDXT: Super Glide T-Sport

FXE: Superglide Electric Start

FXDF: Fatbob

FXLR: FX Lower Rider / Evolution

FXR: Super Glide med gummiupphängd motor

FXRDG – Disc Glide

FXRP – Polismodell eller “pursuit – Defender”

FXRS: FXR Sport

FXRS-CON: FXR Sport Convertible

FXRS-SP: Low Rider Sport Edition

FXRT: FXR Touring

FXS: Low Rider / Shovelhead

FXSB: Low Rider Belt

Softail:

FXCW: Rocker

FXCWC : Rocker C

FXST: Softail Standard

FXSTB: Night Train

FXSTBI: Night Train EFI

FXSTC: Softail Custom

FXSTD: Softail Deuce

FXSTS: Springer Softail

FXWG: Wide Glide

FLST: Heritage Softail

FLSTC: Heritage Classic

FLSTF: Fat Boy

FLSTFI: 15th anniversary Fat Boy

FLSTN: Nostalgia and 2005 Softail Deluxe

FLSTS: Heritage Springer

FLSTSB: Cross Bones

FLSTSC: Springer Softail Classic

Touring:

FL: 4-Speed Dresser

FLH: 4-Speed Electra Glide

FLHX: Street Glide

FLHRS: Road King Custom

FLHPI: Road King polismodel

FLHR: Road King

FLHRCI: Road King Classic

FLHS: Electra Glide Sport

FLHT: Electra Glide Standard

FLHTC: Electra Glide Classic

FLHTK: Limited

FLHTCSE: Screamin Eagle Electra Glide

FLHTPI: Electra Glide Polismodell

FLHTCUI: Ultra Classic Electra Glide

FLHTCUSE: Screamin Eagle Ultra Classic

FLHXXX: Street Glide Trike

FLT: Rubber Mount Dresser

FLTC: Rubber Mount Dresser Classic

FLTCU: Rubber Mount Dresser Classic Ultra

FLHTCUTG:  Tri Glide

FLTR: Road Glide

FLTRI: Road Glide EFI

FLTRX: Road Glide Custom

FLTRSEI: Screamin Eagle Road Glide

VRSC: (V-TWIN Racing Street Custom)

VRSC: CVO: 1250 kubik. 14 procent mer kubik men bara fyra kilo tyngre än standard VRSCA

VRSCA Den första modellen i V-ROD-familjen.

VRSCB: Samma som VRSCA förutom justerbart styre, minimal instrumentering samt svart färg på ram, bromsok, handkontroller, stötdämparfjädrar och motordelar.

VRSCF: Muscle

VRSCD: Night Rod

VRSCDX: Night Rod Special

VRSCR: Roadster-inspirerad street rod.

Sportster:

XL: Sportster 883

XL883: Sportster Hugger

XL883C: Sportster 883 Custom

XL 883L: Sportster (Framtagen för att passa korta och små förare)

XL883R: Dirt track-inspirerad

XL1100: Sportster 1100

XL1200: Sportster 1200

XL1200C: Sportster 1200 Custom

XL1200R: 1200 Roadster

XL1200S: Sportster 1200 Sport

XLCH: 4-Speed Sportster, Kickstart

XLCR: Cafe Racer 1000

XLH: Sportster 883

XLH883: Sportster 883 Hugger

XLH883R: Sportster 883R

XLH1200: 1200

XLH1200S: Sport

XLS: 4-Speed Sportster Roadster

XLX: 4-Speed 1000 kubik “Ironhead”

XR1000: XLH med XLR toppar (XR750-toppar – en helt annan produktion)

X – Sportster. Sprungen ur serie K, 1952 – 56

XL- Serien kom till 1957. Harleys då, åtminstone, enda enhetsmotor. Låda och motor i ett.

Den första bokstaven anger lite om motorn. Första bokstav(er):

G – På första raden felar detta då denna bokstav betyder Servicar trikemodeller, 1937 till 1972.

E – Överliggande ventiler 61 kubiktum ”big twin” (Motor och växellåda separerade)

F – Överliggande ventiler 74, 80 eller 88 kubiktum ”big twin”

FL – 80 till 88 kubiktum med feta framdäck. (Även som 74 kubiktum 1941 – 82)

K – Sidventilare 45 och 55 kubiktum sportmodell som ersatte WL 1953 och sedermera ersattes av Sportster 1957. Många av dess designelement och tekniska lösningar fördes över till Sportster.

U – Sidventilare 74 eller 80 kubiktum ”big twin”

V – Sidventilare 74 kubiktum 1930 – 36. (Även 1935 – 36 VLH, VHS 80)

W – Sidventilare 45 kubiktum tillverkade 1937 till 1952

X – Sport- and specialkonstruktion. Använd på 1918 – 1922 boxer twin Sport, 1944 militär-boxer och på Sportster.

Modellkodens andra bokstav berättar lite om framgaffeln, detta gäller doch inte på Sporterserien.:

X – Smalt däck och smalt gaffelbensavstånd

L – Fetare framdäck och Hydra-Glides framgaffel

Den tredje bokstaven talar om vad det är för ramtyp:

D – Dyna-ram med gummiupphängd motor

HT – Highway Touring-ram

ST – Softail-ram

Nästa bokstav anger vilken model det är inom respective familj:

A – Militärversion, undantaget GA Servicar utan bogseranordning

B – Elstart på tidiga modeller, Belt drive (tidigt 80-tal) Svart färgsättning

C – Classic, Competition och Custom samt lite andra betydelse

D – Dyna, den senaste ramdesignen för Big Twin-motorer.

DG – Disc Glide

E – Elstart

F – Fotväxel då när handväxel var standard, nu betyder det Fat Boy

H – Blandad betydelse. High performance, handväxel eller Heavy duty.

I – Bränsleinsprutning

L – Stort och fett fradäck

LR- Low Rider, även om flera Low Rider-modeller inte inkluderar LR I modellnamnet

N – Nostalgi

P – Polisversion

R – Gummiupphängd motor på visa modeller och racing i andra modeller

ST- Softail

S – Springer

S – Utan efterföljande T så är det en Sportversion

T – Touring

WG – Wide Glide

X –  Sportster eller sportster-liknande gaffe loch smalt framhjul.

L – Högkompressionsmodell (7.5:1 redan  1957).

H – Med början 1958 kom XLH vilket star för hög effekt och högt komp (9:1) eller helt enkelt ”Het”.

C  – Även XLCH dök upp 1958 och avsågs stå för ”Competition”.

CR –  Cafe racer, med ”bikini fairing”.

LT –  Touring, med store tank, fetare sadel och hårda väskor

Notera att denna lista kan innehålla felaktigheter, så ta inte gift på att du har rätt efter att ha pluggat hela listan utantill. Det finns nämligen ingen helt givet korrekt eller officiell H-D-listning på detta.

 


Kommentera