Meny

Vad betyder vad i Harleys modellkoder?

Harley-Davidson anger med bokstäver dels vilken familj modellen tillhör men också lite mer om den och deras egenskaper. Här får du en lista på Harley-Davidsons modellnamn.Hittar du felaktigheter ber jag dig rapportera dem till mig!

DYNA Glide:
FX: Superglide, med kickstart
FXB: Sturgis Belt (80, 81 & 82)
FXD: Dyna Super Glide
FXDB: Street Bob (Sturgis 1991)
FXDC: Dyna Super Glide Custom
FXDG: Dyna Glide / Sturgis
FXDL: Dyna Low Rider
FXDS-CON: Dyna Convertible
FXDWG: Dyna Wide Glide
FXDX: Dyna Super Glide Sport
FXDXT: Super Glide T-Sport
FXE: Superglide Electric Start
FXDF: Fatbob
FXLR: FX Lower Rider / Evolution
FXR: Super Glide med gummiupphängd motor
FXRDG - Disc Glide
FXRP - Polismodell eller “pursuit – Defender”
FXRS: FXR Sport
FXRS-CON: FXR Sport Convertible
FXRS-SP: Low Rider Sport Edition
FXRT: FXR Touring
FXS: Low Rider / Shovelhead
FXSB: Low Rider Belt

Softail:
FXCW: Rocker
FXCWC : Rocker C
FXST: Softail Standard
FXSTB: Night Train
FXSTBI: Night Train EFI
FXSTC: Softail Custom
FXSTD: Softail Deuce
FXSTS: Springer Softail
FXWG: Wide Glide
FLST: Heritage Softail
FLSTC: Heritage Classic
FLSTF: Fat Boy
FLSTFI: 15th anniversary Fat Boy
FLSTN: Nostalgia and 2005 Softail Deluxe
FLSTS: Heritage Springer
FLSTSB: Cross Bones
FLSTSC: Springer Softail Classic

Touring:
FL: 4-Speed Dresser
FLH: 4-Speed Electra Glide
FLHX: Street Glide
FLHRS: Road King Custom
FLHPI: Road King polismodel
FLHR: Road King
FLHRCI: Road King Classic
FLHS: Electra Glide Sport
FLHT: Electra Glide Standard
FLHTC: Electra Glide Classic
FLHTK: Limited
FLHTCSE: Screamin Eagle Electra Glide
FLHTPI: Electra Glide Polismodell
FLHTCUI: Ultra Classic Electra Glide
FLHTCUSE: Screamin Eagle Ultra Classic
FLHXXX: Street Glide Trike
FLT: Rubber Mount Dresser
FLTC: Rubber Mount Dresser Classic
FLTCU: Rubber Mount Dresser Classic Ultra
FLHTCUTG:  Tri Glide
FLTR: Road Glide
FLTRI: Road Glide EFI
FLTRX: Road Glide Custom
FLTRSEI: Screamin Eagle Road Glide
VRSC: (V-TWIN Racing Street Custom)
VRSC: CVO: 1250 kubik. 14 procent mer kubik men bara fyra kilo tyngre än standard VRSCA
VRSCA Den första modellen i V-ROD-familjen.
VRSCB: Samma som VRSCA förutom justerbart styre, minimal instrumentering samt svart färg på ram, bromsok, handkontroller, stötdämparfjädrar och motordelar.
VRSCF: Muscle
VRSCD: Night Rod
VRSCDX: Night Rod Special
VRSCR: Roadster-inspirerad street rod.

Sportster:
XL: Sportster 883
XL883: Sportster Hugger
XL883C: Sportster 883 Custom
XL 883L: Sportster (Framtagen för att passa korta och små förare)
XL883R: Dirt track-inspirerad
XL1100: Sportster 1100
XL1200: Sportster 1200
XL1200C: Sportster 1200 Custom
XL1200R: 1200 Roadster
XL1200S: Sportster 1200 Sport
XLCH: 4-Speed Sportster, Kickstart
XLCR: Cafe Racer 1000
XLH: Sportster 883
XLH883: Sportster 883 Hugger
XLH883R: Sportster 883R
XLH1200: 1200
XLH1200S: Sport
XLS: 4-Speed Sportster Roadster
XLX: 4-Speed 1000 kubik “Ironhead”
XR1000: XLH med XLR toppar (XR750-toppar – en helt annan produktion)
X - Sportster. Sprungen ur serie K, 1952 - 56
XL- Serien kom till 1957. Harleys då, åtminstone, enda enhetsmotor. Låda och motor i ett.

Den första bokstaven anger lite om motorn. Första bokstav(er):
G - På första raden felar detta då denna bokstav betyder Servicar trikemodeller, 1937 till 1972.
E – Överliggande ventiler 61 kubiktum ”big twin” (Motor och växellåda separerade)
F - Överliggande ventiler 74, 80 eller 88 kubiktum ”big twin”
FL - 80 till 88 kubiktum med feta framdäck. (Även som 74 kubiktum 1941 - 82)
K - Sidventilare 45 och 55 kubiktum sportmodell som ersatte WL 1953 och sedermera ersattes av Sportster 1957. Många av dess designelement och tekniska lösningar fördes över till Sportster.
U - Sidventilare 74 eller 80 kubiktum ”big twin”
V - Sidventilare 74 kubiktum 1930 - 36. (Även 1935 - 36 VLH, VHS 80)
W - Sidventilare 45 kubiktum tillverkade 1937 till 1952
X – Sport- and specialkonstruktion. Använd på 1918 - 1922 boxer twin Sport, 1944 militär-boxer och på Sportster.

Modellkodens andra bokstav berättar lite om framgaffeln, detta gäller doch inte på Sporterserien.:
X – Smalt däck och smalt gaffelbensavstånd
L – Fetare framdäck och Hydra-Glides framgaffel

Den tredje bokstaven talar om vad det är för ramtyp:
D – Dyna-ram med gummiupphängd motor
HT - Highway Touring-ram
ST – Softail-ram

Nästa bokstav anger vilken model det är inom respective familj:
A – Militärversion, undantaget GA Servicar utan bogseranordning
B - Elstart på tidiga modeller, Belt drive (tidigt 80-tal) Svart färgsättning
C - Classic, Competition och Custom samt lite andra betydelse
D - Dyna, den senaste ramdesignen för Big Twin-motorer.
DG - Disc Glide
E - Elstart
F – Fotväxel då när handväxel var standard, nu betyder det Fat Boy
H – Blandad betydelse. High performance, handväxel eller Heavy duty.
I - Bränsleinsprutning
L – Stort och fett fradäck
LR- Low Rider, även om flera Low Rider-modeller inte inkluderar LR I modellnamnet
N - Nostalgi
P - Polisversion
R – Gummiupphängd motor på visa modeller och racing i andra modeller
ST- Softail
S - Springer
S – Utan efterföljande T så är det en Sportversion
T - Touring
WG - Wide Glide
X -  Sportster eller sportster-liknande gaffe loch smalt framhjul.
L - Högkompressionsmodell (7.5:1 redan  1957).
H – Med början 1958 kom XLH vilket star för hög effekt och högt komp (9:1) eller helt enkelt ”Het”.
C  – Även XLCH dök upp 1958 och avsågs stå för ”Competition”.
CR -  Cafe racer, med ”bikini fairing”.
LT -  Touring, med store tank, fetare sadel och hårda väskor

Notera att denna lista kan innehålla felaktigheter, så ta inte gift på att du har rätt efter att ha pluggat hela listan utantill. Det finns nämligen ingen helt givet korrekt eller officiell H-D-listning på detta.

 

Kommentera