Meny

Teknikgeniet Friedel Münch avliden

Friedel Münch i sin verkstad 1970. Foto: Otto Hoffman.

Friedel Münch i sin verkstad 1970. Foto: Otto Hoffman.

Friedel Münch föddes 6 februari 1927 i Dorn-Assenheim i Tyskland och han utbildade sig efter grundskolan till bilmekaniker. Hans första jobb var i en liten verkstad där han reparerade motorcyklar. Friedel pluggade efterhand Maskin och Elektronik på distans och avslutade där med betyget ”mycket väl godkänt”.

1948 började han att köra motorcykelracing. Premiären stod på en egentrimmad encylindrig Horex. Efter att racingen gick högst måttligt bra avstod han vidare tävlande och ägnade sig helt åt design och konstruktion av motorcyklar. 1955 började han hos Horex där han erhöll en framstående position på deras experiment- och racingavdelning. Idag kallad R&D. Men efter bara sex månader lämnade han det jobbet och ett år efter det upphörde Horex med sin motorcykelproduktion. Kanske anade Friedel att företaget stod på ruinens brant?

 

000Mamouth_Munch_888202_3e6f6f0fdd

Münch gick istället sin egen väg och köpte loss tillverkningsutrustning för att själv producera den 400-kubiks raka twinmotor med överliggande kam som Horex använt i modellen Imperator. 1964 satte Münch igång att konstruera helt egenutvecklade motorcyklar för både racing och gata och redan under våren 1966 var den första prototypen av hans mest kända modell färdig för produktion – M¨nch Mammut. Munch hade skapat en enorm motorcykel med för tiden fantastikt stora kubik, han hade nämligen satt motorn från en NSU-bil i en motorcykelram.

Som en ivrig tekniker och formgivare tappade Friedel Münch lite av kollen på ekonomin och lönsamheten i företaget var sparsmakad . Ekonomiska problem följde på varandra men med hjälp av olika investerare kunde han hålla liv i företaget fram till 1980.

Munch drabbades 1991 av en stroke men lyckades trots detta att under mitten av nittiotalet att konstruera en ny motorcykel. Modellen var Münch Mammut 2000 som  under åren 2000 till 2002 sammanlagt byggdes i blott femton exemplar.

drigo__s_2nd_bike__munch_mammut_2000_by_roddy1990-d5eadsc

Från 2000 till 2008 drev Friedel Münch ett motormuseum i Laubach, Tyskland. I museet huserade då 26 motorcyklar. 2010 togs det museet över av Technik-Museum Speyer där motorcyklarna står än idag.

Den 27 april 2014 avled Friedel Münch.

Kommentera