Meny

Snabbnörda ner dig i första generationen GSX-R750

1985_GSX-R750Ikonen som gav R en plats i motorcykelalfabetet. Ingen annan hoj har varit så mycket R som GSX-R. Nördarna skär tunna skivor av tunna skivor och det ska vi göra idag också. GSX-R 750, inte GSX750R eller GSXR750. De som kan och vet, de som sover gott om natten, skriver GSX-R 750.

Visserligen kunde en och annan peka på regbeviset och där stod mycket riktigt GSX 750 R på 1985 års modell. Åtminstone. Men den människa som har ett vägverkets regpapper som facit ska veta att undertecknad lyckades skriva in en Aprilia RSV Mille i vägverkets system som ”japansk”. Systemet accepterade det och på den fullständiga fordonshandlingen kom fordonet från Japan. Just nu är inte jag värd så värst mycket vatten hos ”La Famiglia”. Men så var det. Och är. Ett regpapper är vad någon anmält. Inget annat.

1984 rådde det en överhettning hos de japanska hojfabrikörerna som får Fukoshima att framstå som en kylfläns i sammanhanget. Kawa hade släppt GPz900R (Ja, det ska vara ett litet z, allt annat är bara fel! Fel, fel, fel.) och Honda lanserat VF1000R för att nämna några. Allt blev vassare, lättare och bättre. Halveringstiden av en nyhet var så kort att det som kom på eftermiddagen var ute redan före lunch. Nu överdriver jag mer än smått men det rådde rent krig såväl på banorna som i handlarnas lokaler under denna del av 80-talet.

GSX-R 750 togs fram under denna era då japanska ingenjörer konsumerade mer deodorant per dag än en parkbänksalkis gör Rosita på en vecka. Att säga att verksamheten var febril är att underdriva kopiöst. GSX-R 750 byggdes för att tävlas med och för att köras på gata. För att vara värst. Få saker i världshistorien har haft så stor betydelse för omvärldens utveckling som GSX-R. Det var som omställningen från propeller till jetmotor, från pilbåge till gevär eller tonåringens steg från cykel till moped. Den japanska industrin fick finna sig i att nu räckte det inte med att justera millimeter hit eller dit per år. Nu var det allvar. En revolution om året eller så var du värdelös. Kunderna ville matas med fakta, förändringar och ”förbättringar”. Kom inte det så tappade märket. Det var nästan bättre att göra något ”bara för att” än att vila på hanen.
Suzuki ritade om kartan helt.

GSX-R 750 var i stora drag en nedtrimmad GS1000-racer. Tankesättet “inga kompromisser” gav Suzuki en fantastisk maskin men den var inte bara för vem som helst att sätta sig på och gasa. Visst var den snabb i rätt händer men faran lurade den som inte köpte dess nervösa och odresserade lynne. Än idag kan förare skrämmas vettlösa om de försöker att gasa med en 1985 års GSX-R 750 om inte alla lager, fjädring och däck är i topptrim. Men om allt är tipp-topp, då jäklar.

Första försäljningsåret var 1985 och det finns inte många fräscha GSX-R750 kvar därute. Hittar du en ska du hålla i den. Den kom 1985 och nästa år heter…?

Nu skippar vi prologen och går på träning för ögat.

1985-Suzuki-GSX-R750a
Här ser vi en Suzuki GSX-R 750 från 1985.

Det du letar efter om du ska åldersbestämma denna skönhet är främst fyra detaljer. Avgasrör, kåpmage och de tre hålen och bakkant på kåpans övre bakkant. Det är 1985 års mest framträdande detaljer. Du ser alltså ett avgasrör med en hålborrad plåt, en kåpa vars linje inte likt andra hojar sveper framåt (likt en plog) längst ner och sedan de tre hålen som ser ut som Ericssons gamla logotyp.
Nörden fyller även i att backspeglarna har en kupad formning och att swingen är kortare än på 1986 års modell.

 

1986_GSX-R7501986. Här får kåpan ventil i bakkant. Smal och hög. Syns bakom S:et i Suzuki. Borta är de tre ”Ericsson”-hålen. Avgasröret har långa hålningar och backspeglarna är platta. Notera också plogformen på kåpan. Även swingen är förlängd 25 millimeter mot 1985. Sadeln är inte längre tvådelad.

Du som ska köpa en högtidshoj och vill ha just en 85:a måste verkligen gnugga ögonen efter de här detaljerna. En 85:a med 86:ans kåpor, avgasrör och backspeglar är veteranmässigt värdelös men förstås fortfarande en skoj gammelhoj.

1987_GSX-R750Vi går till 1987. Nu blir det svårare. Backspeglarna från 1985 är tillbaka medan kåpor i stort är som 1986. Tanken fick en mer ryggrest form och lack skiljer lite. Den skarpögde hittar också en öppning till i kåpan. Vi ser också svart sadel på 87:an. Samlarvärdestekniskt är en 86:a eller en 87:a ganska kalla. Hittar du ett välvårdat exemplar så är det ändå en ikonisk hoj, men de rättrogna kommer att titta mer på det snyggt luggslitna exemplaret GSX-R 750 85:a än på din perfekta 87:a. Priset på en 85:a är högre än på en 87:a i lika skick.

Jag skulle gissa att du kan få en riktigt fin GSX-R 750 1985 för från 30 000, men då måste du ha lite tur. Jag skulle tro att du för ett sinnessjukt fint exemplar får betala uppåt 65 000 kronor men då har den knappt tagits i bruk alls. Det är i mina öron ändå ganska tillgängliga pengar för en så pass viktig ikon. Den är värd ett högre värde, kan jag tycka. Vi får se vad 2015 bjuder.

Du som går i köptankar ska slå till nu. Om ett år kommer, som jag tror, priserna att ha stigit minst 10 000 för en mellanfin 85:a. Ett musealt objekt kommer att åka raket, men kanske inte lika mycket raket som en fin Honda VFR750R RC30 kommer att göra om fyra år.

Men det är en helt annan historia.

sidfot

Kommentera