Inga förutfattade meningar om design hos Johammer

Ny teknologi ger i och för sig nya designmöjligheter och inom elmotorcyklarnas värld stämmer det mer än någonsin. I en aldrig sinande ström av projekt kommer designidéer som ställer etablerade fabrikanters koncepthojar i ett helt annat ljus. De är helt enkelt mainstream.

Nyligen skrev vi om en finsk, sedan en från Schweiz, en från Kalifornien, en belgisk och nu denna från Österrike. Den gemensamma nämnaren förutom eldriften är att de kraftigt avviker från den gängse uppfattningen om hur en motorcykel ska vara designad.

På sin hemsida inleder Johammer beskrivningen av motorcykeln med ”Futuristic electric cruiser with innovative energy technology. First series motorcycle with a range of 200 km, developed and manufactured in Austria”. ”A Johammer bike not only looks different, it really has been designed from scratch from the ground up.”

Elmotorn är i det här fallet integrerad i bakhjulet vilket ska borga för minsta möjliga underhåll. Johammer menar att de är ensamma om att kunna erbjuda en eldriven motorcykel med så många tekniska finesser. Den extremt vridstyva ramen i aluminium  gömmer även stötdämparna samt batteripaketet.

Tvåkolvsok och 300 millimeters skivor tillsammans med elektrisk broms för återvinning av energi ser till att få stopp på maskinen.

Det är många tekniska lösningar som inte följer gängse konstruktionslösningar. Så är det för framfjädringen som inte kan beskrivas som en framgaffel utan mer har egenskaper som en earls-gaffel. Med progressiv fjädring ger den inte den nigningseffekt som alla vanliga framgafflar brottas med vid bromsning.

När man ser ramen utan kaross blir det uppenbart vilka väsentliga skillnader vi pratar om och Johammer framhåller att tyngdpunkten på det här sättet kunnat placerats närmast idealt.

Styre och fotpinnar kan justeras för att passa varje förare nästan oavsett kroppslängd och instrumenteringen har flyttat in i backspeglarna vilket gjort att karossen kan vara helt slät över strålkastaren och föraren inte behöver flytta blicken nedåt.

 

Motorcykeln finns i två modellvarianter J1.150 respektive J1.200 och de är prissatta till 22 900 respektive 24 900 euro. Skillnaden är batteripaketet som på J1.150 ger en räckvidd på 150 kilometer och på J1.200 på 200 kilometer. Batteripaketet på den mindre är på 8,3 kWh, på den större 12,7. Totalvikten är 159 respektive 178 kilo. Effekten anges till 11 kW kontinuerlig drift med en maximal effekt på 16.

Tvärtemot vad man kanske skulle kunna tro är den med större batteripaket något långsammare, 50 - 80 km/h går på 3,5 respektive 4 sekunder. För båda gäller att toppfarten strypts på elektronisk väg till 120 km/h.

Här hittar du Johammers hemsida.

Gillar du de nya eldrivna motorcyklarna?

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *