Meny

Inför begköpet – Yamaha Dragstar

Yamaha XVS1100 Dragstar

Yamaha Dragstar, som finns både som 650 och 1100, har varit Yamaha Sveriges guldkalv från slutet av förra årtusendet till en bra bit in på 2000 talet. Vi ska kika lite kort på den och ge lite snabba tips till dig som står i begrepp att käpa en Yamaha Dragstar..

När Dragstar introducerades på den svenska marknaden rönte de snabbt stor uppmärksamhet. Nu hade Japanerna äntligen designat en en hoj som kunde matcha Harley-Davidson. Föregångare Virago kändes plötsligt som en mycket gammalmodig motorcykel även om den också har sina kvalitéer. Dragstars design känns samtidigt både modern och klassisk. Motorn var sprungen ur Yamahas V-twin som varit med sedan TR1:ans tid. I grunden lär den vara ett plagiat på Nisse Hedlunds V-twin maskin som konstruerades för att användas till sidovagnscross. Dragstar har ett hyggligt chassi och känns förvånansvärt stabil för att vara en customhoj.

Yamaha XVS 650 Drag Star

Den enda kritiken hojen egentligen fått är att den har klena bromsar. Detta gäller antagligen mest 650:n som har singelskiva fram och trumbroms bak. 1100 har dubbla skivor fram och enkelskiva bak. Båda hojarn har kardandrift vilket är driftsäkert och ger låga underhållskostnader. 650:n är klen om man skall skjutsa men fungerar bra som singelhoj medan 1100 har tillräckligt med vrid för att klara både skjuts och packning. Dragstar finns i två varianter Custom och Classic Där Classic har fetare framhjul och mer nerdragna skärmar.Det kan vara marigt för det otränade ögat att skilja modellerna åt.

Talar man med folk i branchen så är det sällan man träffar på någon som har något att negativt säga om kvalitet och funktion. De flesta mekaniker har bara goda erfarenheter. Dragstar är lättservad och har låga driftskostnader. Roger på RN Motor i Partille lägger dock in sitt veto.
-Jo, XVS650 är så gott som helt problemfri modellmässigt däremot ska du se upp med 1100:an om startdrevet smäller och låter konstigt. Efterhand slits det ner så maskinen inte startar. Det är det största och dyraste modellfelet på den. 10 000 kronor kostar det att få det löst, menar Roger.

Yamaha XVS 650 Drag Star Classic

Det är sällan något som går sönder. Det är vanligtvis både billigt och bekymmersfritt att äga en Yamaha Dragstar. Det finns i skrivande stund ca 150 Dragstar till salu på blocket. prisbilden ligger för 650 från 20 000kr och uppåt och 1100 startar vid 24 000kr. Utbudet är stort så köp inte första bästa. Ha t ålamod så kan du skaffa dig en customhoj som lätt platsar i landet lagom utan att för den skull vara allt för trist eller slätstruken.

Hitta Yamaha märkesförsäkring

Kommentera