Inför begköpet - Honda VT750

| 5 mars, 2014 | 7 kommentarer

En läsare hörde av sig och ville ha hjälp med vad han skall se upp med inför köpet av en Honda VT750C.

Braaap-redax frågade Erik på Hela Hojen om hjälp, de är hondaspecialister och är definitivt män att svara på frågan.

Erik berättar att VT750 i grunden har samma motorkonstruktion som många andra av Hondas 750-twinnar, fast den är något nedtrimmad för att passa customlunket.

Erik Wellton på Hela Hojen kan Honda.

- Det finns faktiskt inga modellrelaterade fel att nämna, börjar Erik. Men om det sitter ett ”bullerrör” på hojen, se till att original avgassystem följer med.

VT750 är riktigt billig att äga. Vid lugn körning kan du lätt komma under 0,4 liter milen. Däck och drivpaket har också lång livslängd, precis som på de flesta customhojar som inte har överdrivet med motor eller kilon att släpa på. Hela Hojen hade en kund som körde nästan 4 000 mil på samma däck och drivpaket. Men då var det rejält slut när det byttes.

-Med 1200:mils intervall så krävs ventiljustering, fortsätter Erik. Den ”stora” servicen hamnar på runt 4000-kronor.

Du bör kika lite extra på styrlagret. På alla hojar med flack gaffelvinkel får styrlagret lite högre belastning.

-Om billigt ägande är VT750:ans förtjänst så är avsaknad av effekt dess nackdel, klargör Erik. Det är en ganska trött hoj egentligen.

En händelse som illustrerar VT750:ans driftsäkerhet är den gången då det till Hela Hojen kom in en kund som klagade på att den smällde i avgassystemet när den blev varm. Så hade den gjort sedan han köpt den begagnad ett år tidigare. Hela Hojen felsökte förgasare och tändning med mera men hittade inget speciellt.

-Vi tyckte dock att motorn blev väl varm, ler Erik. Den totala kylvätskemängden rymdes nämligen i en kapsyl! Kunden hade alltså åkt en hel säsong utan kylvätska utan att motorn tagit skada, avslutar Erik Wellton.

Otroligt, säger vi. Ett tryggt köp med andra ord!

Rätt pris för en Honda VT750 kan variera högst mellan årsmodellerna. Riktpris är därför lite svårt att ge. Jämför med andra VT på Blocket och köp försiktigt. Ge inget extra för tillbehör och premiera de i gott skick. Tänk på att kedja och drev inte är gratis ifall de nu skulle vara i skick att behöva bytas.

Kategori: Nytt

Kommentarer (7)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Sorin Srbu skriver:

    Snyggt!
    Kan man beställa en recension för andra märken och modeller också?

  2. Sorin Srbu skriver:

    Toppen!
    Återkommer.

  3. Magnus Johansson skriver:

    Antagligen är Hondan en ”evighetsmaskin” och är antagligen ett billigt alternativ. vill man snåla ytterligare tycker jag att man skall Kolla på Yamaha Dragstar 650 prestanda är ungefär de samma fast den har kardandrift och luftkylning. Enklare service och mindre underhåll. Fast egentligen så borde man nog slå till på en Dragstar 1100 med det samma. Man tröttnar snabbt på en 650 eller 750 custom då dom inte har så mycket vridmoment att skryta med. Fast gillar man att växla så varför inte

    //magnus

    • Sorin Srbu skriver:

      Handlar om prisklasser. En mellanklasskustom är lite mindre attraktiv på marknaden där alla vill ha så mycket kubik som möjligt, och blir billigare.
      Som förstahoj är en mellanklasskustom bra tror jag.
      Dock är personen som ska ha VT750:n runt två meter lång och väger 100 eller kg. En 600/650-kustom kommer att se lite, ehm, ”konstigt” ut.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *