Meny

Honda CRF1000 AfricaTwin 2015?

affeTyska Motorrad skriver i sin aprilutgåva att Honda planerara att bygga en ny ”AfricaTwin” som med sina tekniska specifikationer skulle kunna vara en riktigt värdig utmanare i äventyrssegmentet. Det handlar i det här fallet inte om en snärtigare och dekalkittat fränare version av Varaderon utan utfirån Motorrad att döma om en riktig dräpare.

Vito Cicchetti som är VD för Honda Italien bekräftar för Motorrad att en ny AfricaTwin är under utveckling och att den kommer att dyka upp inom en överskådlig framtid samt att den kommer att fylla ett hålrum i segmentet mellan de stora äventyrarna runt 1200 kubik och de rena grussprättarna i 650-segmentet. Hondas egna kort i leken; Crossrunner 800, NC700X och CB500X har inte i någon större utsträckning erbjudit den riktigt äventyrssugne något lämpligt alternativ på jorden runt-resan eller på grusäventyret.

Motorrad säger att specifikationerna för den nya Hondan, som förväntas få modellnamnet  CRF1000, snarare för tankarna till Dakarrallyracern CRF450 än till XL1000 Varadero. Det skulle heller inte kännas orimligt att AfricaTwin får upprättelse och komma tillbaka nu när Honda ändå gjort slut på sitt 23 år långa uppehåll från Dakarallyt. De vann ändå fem segrar på 80-talet.

De knapphändiga uppgifter som lämnats om CRF1000 ger oss en 1000-kubiks radtwin med torrvikt på 180 kilo. Det osar seriösa tankar när framhjulets dimensioner sägs vara 21 tum och bak 17 tum följt av 250 millimeter fjädringsväg. Designen ger en mer offroadfokuserad hoj än till exemplen KTM1190 Adventure, BMW F800GS och XTZ660 Ténéré men inte så stekande het som KTM 690 Enduro.

Tanken känns ändå för bra för att vara sann men vem är mer lämpad att göra revolution på marknaden än just Honda? De har ju definitivt gjort det förr med CBR900RR som efter år av ingenjörsarbete presterade en supersporthoj i storlek med en 600-kubikare och mer än 100 kubik tillkorta fick huvuden att rulla i 1000-kubiksklassen. Kan de göra det igen i äventyrsklassen?

Det är omöjligt att säkert veta vad som står på lut i Hondas R&D-avdelningar men en ”Affe” är på gång, det har Honda själva lovat oss. Facit får vi på Intermot eller på Eicma i höst. Snälla Honda, ge oss en 2015 års AfricaTwin. Vi vill så gärna. Vi lovar att inte vara snälla!

sidfot

Kommentera