Meny

Fantastiska maskiner - Drysdale V8 1000

Att hysta in en V8 i en motorcykel är egentligen ingen match för den som alls är van att mecka lite mer än bara byta tändstift. Se Boss Hoss och den här Simca V8:n men ska det till lite mer stil och finess blir det genast svårare. Ian Drysdale, den australiske ingenjören visar prov på handlag och smak när jag låter sina verka rulla ut ur garaget. Han tar v8-byggen till en helt annan nivå. Han tar inte bara en V8 och bygger en fin hoj runt den, han bygger givet motorn själv först!

Ian är som du kanske vet eller annars förstå en ingenjör som inte slarvar ihop sakeer. Han har många fina motoreroch motorcyklar på sitt konstruktionssamvete. Att kalla Ian en hojbyggare är däremot att ge epitetet aningen för hög status eller att såga Ians verk vid gaffelbottnarna.

Ian bygde en V8 av två motorcykelmotorer redan för 20 år sedan. Då blev det en 750 av två FZR600 16-ventilstoppar, dess fyra kammar och kolvar. Vev och stakar var Ians egen konstruktion. Den som vill veta hur en sådan låter klickar på länken här!

Växellådan är av kassettyp och har sex växlar. Den är konstruerad av en rad tillverkares delar. Kopplingen kommer från en Yamaha FZR1000 till exempel. Den skarpägde ser att USD-gaffeln, hjulen och bromsarna är ifrån Yamaha R1. Svingen kommer ifrån Kawasaki ZZ-R1100 och som grädde på glassen en Öhlinsdämpare monterad på tvären.

- Den senaste modellen, 1000-kubikaren, är delvis en fortsättning på projektet från 1996 och faktiskt väldigt lik den, menar Ian. Vissa skare är mycket bättre på den här, ta insprutningen till exempel! På 750:an använde jag modifierade sprut från K100 medan jag nu har monterat två 39-millimeters Keihin-sprut från Honda CBR600. Det är verkligen synd att de inte syns då åtta trattar står på parad därinne, säger Ian.

Hojen är verkligen kompakt, särskillt med tanke på motorn den huserar. Trots trångbodehetern kan du lossa topparna och annat som behövs för service medan motorn ännu är i ramen. Motorn levererar 150 häst och varvar 15 000 rpm.

- Hojen på bilderna är såld och redan i händerna på sin nya ägare. Den är den första av fem som skall byggas, berättar Ian. Jag funderar på att bygga en street fighter-version. Naken med dubbla stötar och lågdraget avgasrör.

-Priset är givetvis inte lågt då delarna kostar på. Jag behöver ungefär 600 000 kronor för att det ska vara värt att bygga en sådan här motorcykel, avslutar Ian.

Är det inte förtrollande vackert vad handlag och korrekt attityd och en gnutta smak kan göra med motorcykeldelar?

Foto: Greg Parish

Kommentera