Dagens motorcykel - Kawasaki Z1

| 10 april, 2014 | kommentarer

Idag författas Dagens Motorcykel av en gäststribent, Jens-Niclas Anderson. I Dagens Motorcykel orerar författare fritt om sin modell för dagen.

Kawasaki Mach III, tvåtaktsraketen på 750 kubik, var ju motorcykeln som orsakade oljekrisen.
Den hade etablerat Kawasaki som en tillverkare av aggressiva motorcyklar. Så fort den lanserats på marknaden 1968 påbörjades emellertid arbetet med efterföljaren. Kawasaki Z1 hade ett mål när den presenterades 1972. Att knäcka Honda 750.  Ursprungligen designades en 750 kubikare, men den växte till 903 kubik och blev det värsta som dittills kommit från Japan. Kawasaki Z1. Med fyra cylindrar och, DOHC, dubbla överliggande kamaxlar nåddes en hastighet på 210 km/h. Den rönte så mycket uppmärksamhet i samhället där jag växte upp, så att det lokala dansbandet; Milles, skrev låten: Kawasaki 900.

”Kawasaki 900 vilket acc från noll till hundra.
Den får asfalten att dundra.
Den har hästar minst 80DIN”.
Detta stämmer ju radfyran hade 82hk.
Texten fortsätter
”12 sekunder på en engelskmil”
Nej stämmer inte, de lokala knuttarna försökte verkligen att nå upp till detta, men däremot 12,4 sekunder på en kvarts engelskmil stämmer.

Min farmor och farfar bodde upp på tredje våningen, och på deras balkong så stod jag ofta i början av 70-talet och tittade på när de lokala motorcyklisterna drog iväg för öppna spjäll. Från gamla Malmövägen till avtagsvägen in mot Sportgrillen i Svedala är det 201 meter. Det gällde att köra denna sträcka så fort det bara gick.

En Kawasakiförare kallades för Ålen, och sedan körde ytterligare en knutte Kawasaki 900; Urmakaren.
Urmakaren, som är betydligt kortare än genomsnittlig kroppslängd, hade anammat dåtidens starka choppertrend och monterat förlängda gaffelben på sin Z1. För att motorcykel inte ska bli hög som ett indiantält måste gaffelvinkeln ökas. Men arbetet med att reka ut styrhuvudet på ramen var helt underordnat det faktum att det var absolut högsta mode med förlängd framgaffel. I Urmakarens fall fick detta följden att motorcykeln blev så hög så att hans fötter inte nådde ned till marken.

Jag minns att Urmakaren senare körde Z650 med standardgaffel.

Text: Jens-Niclas Andersson

Kategori: Aktuellt