Meny

Dagens Motorcykel: Honda CBR900RR Fireblade

Honda CBR900RR1992

Honda CBR900RR Fireblade är en hoj som förmodligen finns med i de flesta moderna motorcyklisters minne. På ett eller annat sätt. Den var så brutal när den kom. Detroniserade Suzuki GSX-R eller åtminstone fick suzzen att tappa andan lite.

Jag minns mitt första möte med en CBR900RR, det var min kompis Martin som köpt en och på frågan om jag ville provköra tackade jag nej. Varför vet jag idag inte men förmodligen hade det med dåtida vett och sans att göra.

Det dröjde en rad år innan jag köpte mig en egen CBR900. Den var ruskigt fin och dess ramnummer var mycket lågt. Det betyder i samlartermer ett tänkbart högre värde.

Första gångerna jag körde min CBR900 tyckte jag att den var fin i precis allt. Nu får man samtidigt betänka att de hojar jag hade i garaget på den tiden var en Honda XL600R och en XRV750. Detta var den första sporthoj jag ägt på många, många år. Den gick bra och låg som en nystekt pannkaka på vägen. I positiv bemärkelse. Snart började jag oroa mig över hur motorn verkligen gick. Efter några repor på E18 mot Norrtälje så märkte jag av viss ”trötthet”. Jag drog växel efter växel för att känna av svackor i registret men inget konstigt kändes.

Då gick jag över hjullagren och kollade kedjan. Lufttrycket… Det var inget fel på något. Hur jag än finkörde med den så gick den bara bra men så snart jag började vrida ur den så kändes det som att den tappade orken. Den tappade fart och sackade in så snart jag inte höll bra med gas.

Den dagen jag kom på att det där med luftmotstånd uppåt CBR:ens toppfart faktiskt ger värre inbromsningseffekt än toppfartsmotståndets inverkan på en AfricaTwin eller en XL600R, som jag var van vid, fick mig att känna mig som en idiot och jag lovade att aldrig någonsin berätta denna historia för någon.

Det ska jag aldrig göra. Jisses så pinsamt.

Kommentera