Meny

Dagens motorcykel – MZ250

mz-motorcycle-1Dagens motorcykel är en artikelserie där författaren orerar fritt runt modellen. Det kan vara minnen eller drömmar, vad som helst förknippat till motorcykeln i fråga.

Som tonåring stod inte en MZ högst på önskelistan. Det gör den kanske inte idag heller men den har med tiden fått i alla fall någon slags kultstämpel. MZ byggdes i forna DDR och var juvelen i den östtyska fordonsindustrin.

MZ hade sitt ursprung i Auto Union där bland annat DKW och Audi ingick. Mc-verksamheten knoppades av och då fick den namnet MZ en förkortning av Motorradwerke Zschopau. Under 50, 60 och 70 talet hade MZ stora tävlingsframgångar i både roadracing och enduro eller TT och Tillförlitlighet som det hette på den tiden. I Hedemora 1958 tog MZ sin första GP-seger och sista tävlingen för fabriksteamet var i Anderstorp 1976 där man kom nia i loppet.

mz-motorcycle

Dagens Motorcykel idag, MZ ES 250 eller TV-lampan som den också kom att kallas på grund av sitt stora fyrkantiga lamphus, tillverkades mellan 1956 och 1978. ES i modellbeteckningen står för Einzylinder und Schwinge vilket skulle betyda Stånka med Stötdäpare på Svenska. Tvåtaktsmotorn på 250 kubik gav 19 hästkrafter vilket orkade ge den 162 kilo tunga maskinen en toppfart på 120km/h med en bensinförbrukning på 0,45l / mil. Under de drygt 20 åren hojen tillverkades producerades 150 000 ES 250. Gissningsvis gick en hel del av dessa maskiner till Östtyska MC-poliser och till arméns MC-ordonanser.

Det är inte ofta man ser en MZ ES 250 idag, detta då de flesta antagligen har rostat upp. Plåtkvaliten man använde i forna DDR var i allmänhet urusel. De hojar som finns kvar är däremot att betrakta som ett stycke spännande industrihistoria. Är man sedan som jag så man gillar öststats-kitsch så klappar hjärtat lite extra då man får se en gammal MZ. Håll med om att det är något alldeles speciellt med tvåtaktsknatter och blårök.

Kommentera