Meny

BMW R1200RT 2014 provkörd

2014-BMW-R1200RT-action-50I den förhållandevis långa enfiliga tunneln under E4:an vid Kronåsen i Sollentuna accelererar jag från krypfart upp genom registret med BMW R1200RT. Någonstans runt 3 500 varv hamnar BMW:ns snärtiga avgaspulser i resonans med tunneln och ett sorts avstämt eko uppstår. Jag utbrister ”Åh!” i hjälmen och känner hur hela jag åter igen övertygas att ljudupplevelser kan rädda eller fälla en motorcykel på vippen till godkännande.

Rent kubikmässigt hamnar BMW:s senaste tourer R1200RT mitt emellan K1600GT och F800GT. Där upphör också mittemellanigheterna. I min värld är R1200RT långt mer närliggande 1600:an än 800:an. På samtliga plan.

Att R1200RT har samma motor som du tidigare sett i R1200GS vet du redan, det är den 1 170 kubik stora luft/vätskekylda boxern som ruskar ur sig 125 hästar vid 7 750 varv och presterar 120 Nm vid 6 000 varv. De dubbla överliggande kammarna och fyra ventilerna per cylinder tillhör också några av de intressanta motortekniska detaljerna. Sånt ger utrymme för högre varv och större effektuttag.

2014-bmw-r1200rt-looks-sharp-photo-gallery_69En av de första upplevelserna jag får med R1200RT är hur brutalt stark den är. Jag som tillhör det släkte som inte börjar i den förnuftiga änden utan startar direkt med all räksallad och allt mos på en gång direkt från start rattade in Dynamic-läget och gav mig iväg. Dynamic är det körläge som släpper loss allt roligt och ger föraren mest effekt och gasrespons. Du har också Road och Rain att välja på där Rain är otroligt känsligt och skyddar föraren från att begå en rad fel och misstag i halka. Road är att betrakta som normalläge och Dynamic för den som vill leka och glömma verklighetens tråkiga gråa band för en stund och festa loss i den ohämmade glädjens tecken.

Första rödljuset blev min ”julgran” som de säger om startljusen inom dragracing. Det slog om till grönt, rappt och utan antydan om nåd drog RT:n iväg och snart riste den i protester. Det var motorn som klippte energileveranserna då framhjulet börjat lyfta. På bara gaspådrag alltså, med en av aspiranterna i touringens absoluta kungaklass.
Antispinnsystemet går in och ser till att du inte får onödiga sladdar i halka eller som här lyfter framhjulet. Nästa växel är bara att brutalt kasta i utan att koppla då den vi ser växlingsassistent på RT. Det är bara att gasa och rycka foten uppåt.

2014-bmw-r1200rt-looks-sharp-photo-gallery_72Jag vågar påstå att accelerationen är, klyschigt nog, blixtrande. För klassen. Motorn är så fantastiskt underbar. Det finns inget att klaga på. Inte heller i växellådan finner jag det minsta att anmärka på.

Chassie och fjädring matchar till fullo uppgiften. Du har Dynamisk ESA (Elektroniskt fjädrings- och dämpningsjustering) som standard och växlingen mellan ESA-lägena är närmast momentan och skillnaden dem emellan märks absolut och distinkt. När jag sa matcha menade jag inte att det var slut där, nej RT hänger med på det bus och hårdköra du rimligen kan tänkas vilja utsätta dig och den för. Den svarar riktigt bra på kommando och ger dig en fin känsla av vad som händer där nere där gummi möter gata. Vad den kommer att protestera mot när du bryter ner den i kurvorna på bana vet jag inte. Jag har mycket svårt att tänka mig att det är i detta du lägger tyngdpunkten vid valet mellan R1200RT eller en annan hoj. Det är faktiskt helt ointressant.

Ergonomiskt då? Kom igen! Säg något som ger RT lite ris! Nej. Jag kan inte. Den är helt underbar att sitta på och de mil jag lät den gå under mina provkörningsdagar så var det vara en enda fröjd. Mil efter mil. Timma efter timma. Sorry, jag har inget.

2014-bmw-r1200rt-looks-sharp-photo-gallery_85Vilken grad av tillbehör du väljer om det så är radio, sätesvärmare, handstagsvärmare, ESA, körlägen eller blåtandskoppling till hjälmen så styr du nära rubbet ifrån det genialiska hjulet strax höger om vänster handtag. Det tar en stund att bli helt hemmatam i menyerna och de första dagarna kände jag att jag tog mig lite vatten över huvudet som försökte fippla mellan menyerna medan jag kryssade i Stockholms ringlande köer. Men, snart satt det och då görs det i det närmaste utantill med korta kontrollblickar före verkställande tumtryck åt höger på hjulet.

Köerna ja. Du kom ihåg att jag sa ”På samtliga plan” lite tidigare här, va? Då tänkte kanske du att nog är väl F800:an ruskigt mycket mer lättkörd? Nej. Jag tycker inte att det är så.
Med 260 kilo hoj fulltankad så borde det kunna bli föremål för vingel eller obalans och ojojoj-situationer men jag vågar påstå att inte ens en nybörjare behöver oroa sig nämnvärt. R1200RT är kusligt välbalanserad och ska jag någonsin ställa upp i en krypkörartävling (Sånt som håriga bikers gör på hojträffar då de kör sina chopprar mellan två långa brädor och den som är däremellan längst utan att ha satt ner sina bonntjyvscowboystövlar i gräset vinner.) med standardmotorcykel blir det med en RT. Det går att krypa så fånigt sakta och länge att det är nära löjligt.

2014-bmw-r1200rt-looks-sharp-photo-gallery_67Nu är inte BMW R1200RT på vippen till godkännande i min värld. Den är inte nära. Det kanske någon av er läsare kunnat utröna av texten ovan. Den är snarare väldigt långt ifrån den vipp som fäller eller ger bifall åt en motorcykelmodell. Det här är den så komplett motorcykel att jag måste stanna, kliva av och titta på den. Är det den här hojen som kan allt det här?
-Ja, svarar jag och känner att jag så gärna tar vägen genom Kronåstunneln igen på vägen tillbaka hem. Det här en motorcykel jag verkligen vill ha.

Prislappen tyngs ner av siffrorna 177 500 kronor och det kan för många människor vara rasande mycket pengar att lägga på en motorcykel. Men, och jag börjar meningen med ett men, är det här något du är ute efter och du känner att du värdesätter de parametrar jag har gått igenom här ovan så lovar jag att du och din RT kan få ett jäkligt fint förhållande.

För komplett modellinformation och utrustningsalternativ, se BMW:s hemsida.

sidfot

Kommentera