Honda tar patent på carbonförstärkt ram

Mer styrka och lägre vikt till ett överkomligt pris, låter inte det som ett bra koncept? Dyra delar i carbon är som bekant lätta och extremt starka och har alla tänkbara fördelar utom när det gäller priset. Ju mindre carbon som behöver användas desto bättre ur ekonomisk synvinkel och det kan bedömas vara anledningen till att Honda lämnade in en patentansökan om en carbonförstärkt aluminiumram. En annan fördel är att utvecklingskostnaden blir betydligt gynnsammare än om en helt ny ram ska konstrueras och därför får man gå till prestigemodeller som BMW HP4 Race eller Ducati 1299 Superleggera får att hitta ramar i carbon. Lite som kronan på verket för modeller där varje gram räknas och priset är av underordnad betydelse. För ”vanliga” sportcyklar råder snarare det omvända förhållandet.

De tre patenten från Honda lämnades in i februari 2018 men offentliggjordes inte förrän i augusti och uppmärksammas först nu i större skala. Konstruktionen bygger på en konventionell aluminiumram som förstärkts med carbondetaljer. Därigenom kan man använda en något tunnare aluminiumsida på ramen men ändå behålla styvheten, allt för att spara vikt.

På patentansökningarna har Honda använt sig av ramen från en CBR600RR där ett av patenten visar ett rör av carbon som förstärker ramen på tvären genom luftfilterbehållaren för att förbättra vridstyvheten samt ett separat patent för andra kritiska ställen. Det finns även en patentansökan om en sving med carbonförstärkning på undersidan vilket förstärker vridstyvheten i alla riktningar. Honda har dock gjort klart att den här typen av förstärkningar inte ska ses som begränsade till just den modellen och även kan komma att användas i deras bilproduktion.

Den stora frågan blir då, får vi se en helt ny CBR600RR år 2020 då den inte säljs i Europa, men väl i USA, 2019?

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *