Många omkomna motorcyklister

Antalet motorcyklister som omkommer i trafiken har haft en mycket gynnsam utveckling över tid men under första halvåret i år har den positiva trenden brutits. Fint väder brukar i och för sig höja talen eftersom fler motorcyklister kör fler mil men det finns ändå anledning att lyfta fram statistiken eftersom det är mer än en fördubbling och det högsta antalet sedan 2007. Gör vi det inte själva lär andra göra det. Totalt sett omkom 136 personer i trafiken under första halvåret 2018 vilket är 24 fler jämfört med samma period 2017. När det gäller motorcyklister ökade antalet omkomna från elva till 27. Därutöver omkom fyra mopedister.

Men även om motorcyklisterna räknas bort ökar dödsolyckorna. Medelantalet omkomna i trafiken under första halvåret de föregående fyra åren 2014-2017 var 116 personer vilket innebär att antalet omkomna under januari-juni 2018 är 17 procent högre jämfört med den tidigare fyraårsperioden.

– Den största ökningen är bland oskyddade trafikanter och speciellt bland motorcyklister. Under första halvåret 2018 har vi mer än dubbelt så många omkomna motorcyklister jämfört med samma period 2017, från 11 omkomna till 27 omkomna. Så många omkomna motorcyklister har vi inte haft sedan 2007, säger Khabat Amin, statistiker på Väg och järnväg på Transportstyrelsen.

Tyvärr framgår det inte av Transportstyrelsens siffror hur många av de omkomna motorcyklisterna som var obehöriga. Det hjälper ju inte hur kunniga de äkta motorcyklisterna är om motorcykeln stjäls och den körkortslösa tjuven kör ihjäl sig. Nyligen skrev vi om att åttio procent av de som omkom på motorcykel 2016 körde motorcyklarna obehörigt. Åttio procent. Låt det sjunka in. Här kan du läsa den artikeln.

Men även om motorcykeln körs vårdslöst av en tjuv räknas det ändå som en motorcykelolycka. Så är även fallet om det är bilistens fel. Kanske ingen direkt tröst men ändå en förklaring. Att det hittills inte varit olagligt att fuska till sig ett körkort får närmast ses som en skandal.

En bidragande faktor skulle även kunna vara att med varmt väder följer lättare klädsel. Skyddskläder må vara varma när det är trettio grader men någon säkerhetshöjande effekt är det inte att köra i T-shirt och öppningsbar hjälm med hakpartiet uppfällt.

Mer svårhanterat problem för den enskilde är den usla vägstandarden och i år har motorcyklisterna även haft halkan i sommarvärmen att ta hänsyn till. Blödande asfalt är lika förrädisk som is på vintern och lagningsmetoden med att hälla ut grus ger knappast den säkerhetshöjning som motorcyklister behöver. Potthålen efter den hårda vintern plussar på problemen, tragikomiskt var det när ett byalag planterade ett träd mitt i vägen efter det att de tröttnat på det obefintliga underhållet.

Det är inte alltid som tekniska lösningar typ ABS hjälper. Självklart är det ingen nackdel med sådant men om H-D:s nyligen patenterade lösning med självbromsande system (även Honda och Bosch har liknande system på gång) väcker muntra kommentarer i våra flöden.

Summa summarum, ta det lugnt i trafiken. Hur duktiga vi än är finns det faktorer vi inte kan rå över. Men lås hojen ordentligt så ingen tjuv onödigtvis förstör vårt tvåhjulsintresse.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *