Kawasaki H2 får 231 hk 2019

Cash is king sägs det ofta men för en superbike pratas det oftare om att hästkraftsstarkast regerar. När nu superbikes börjar kallas hyperbikes, så som Kawasakis H2, har de 2019 tagit klivit från de tidigare 200 hästkrafterna upp till 231. Det är i och för sig en bit kvar till de effektnivåer som banversionen H2R har där nivån ligger på 300 men för en gatversion lär nog 231 ändå vara bland de starkaste, om inte den starkaste 2019. Ducati Panigale V4, som hittills betraktats som den i den absoluta toppen, har i originalutförandet 215 hk och den nya Firebladen sägs klå den med en hästkraft, men Kawasakis 231 når de inte upp till.

Förvisso är det mer än hästkrafter som behövs i dessa hyperbikes, inte minst vikten och ramen har betydelse för att nå den subjektiva topplaceringen. Men ändå, hästkrafter är enkelt att ta till sig.

För att nå de 231 hästkrafterna har Kawasaki försett maskinen med en ny ECU, ett nytt luftfilter, ny intagskammare och andra tändstift. Samtidigt har emissionsvärdena förbättrats och motorn klarar nu euro4-normen.

Annat nytt till 2019 blir de nya Brembo Stylema bromsoken som har förbättrad kylförmåga för bromsbeläggen, ny instrumentering, ny uppkopplingsmöjlighet via Bluetooth med Kawasaki’s nya “Rideology” App för att plocka ut teknisk information och nya Bridgestone RS11 originaldäck. Utseendemässigt sägs det dock inte hända så mycket.

En nyhet som inte är fordonsteknisk men ändå känns som high-tech är att H2 får självreparerande lack. Lack av den här typen har funnits i ett tiotal år och har av bilfabrikanterna getts namn som ”Scratch Guard Coat”.  Med hjälp av värmen i solskenet smälter lacken ihop igen och en smårepig yta återgår till originalskicket på en dag till en vecka beroende på hur djupa reporna är och och vilken värme lacken utsätts för.

(Bildcred: Kawasaki)

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *