H-D tar patent på självbromsande system

Alldeles efter det att milt sagt revolutionerande modellnyheter presenterats av Harley-Davidson avslöjar Motorcycle.com att H-D lämnat in en patentansökan för autonoma bromsar, alltså en självbromsande motorcykel när nöden så kräver.

System av motsvarande karaktär finns redan på bilar som dock av förklarliga skäl har svårare att tippa omkull när föraren överraskas av sitt panikbromsande fordon. Tekniken får ju inte skapa en farligare situation än den är tänkt att lösa.

Nu är inte H-D den enda fabrikant som försöker hitta en lösning även för tvåhjulingar, både Honda och Bosch jobbar på liknande system och Honda tog patent på sitt för drygt ett år sedan. På bilarna har systemen, utöver radar och lidar, kopplats till igenkännande kameror där cyklister och fotgängare som kastar sig ut framför bilen känns igen av systemen och frikopplar, stryper gasen samt tvärbromsar den. Känns inte helt lockande på en motorcykel som samtidigt ska balanseras och där misstag kan leda till omkullkörningar.

Harley-Davidsons lösning är att lägga till fler sensorer för att med dessa lista ut om föraren är mentalt och fysisk beredd på en tvärbromsning. Därför ska det finnas sensorer som känner av om föraren håller i styret, står upp samt ögonkontaktssensorer ettdera på instrumentpanelen eller i hjälmen.

När systemet konstaterat att föraren är med på noterna känner det av om föraren redan håller på att bromsa. I så fall lägger automatiken till ytterligare bromskraft.

När systemet aktiveras ska föraren göras uppmärksam på vad som är på gång genom olika varningar, som ljudsignaler, vibrationer i sadel och grepp samt varningslampor. Systemet inkluderar även en kort första inbromsning innan systemet bromsar för fullt. Detta för att få föraren att bromsa själv innan systemet efter 200 till 500 millisekunder tar över.

Om föraren skulle bedöma att en tvärbromsning inte är den bästa lösningen för att undvika en kollision ska enligt H-D:s patentansökan systemet känna av vilka åtgärder föraren vidtar och i sådana fall inte aktiveras.

Om systemet blir verklighet är en annan sak, men patentansökan visar att även Harley-Davidson ser vilka tekniska möjligheter som finns att låta motorcykeln ta över kommandot vid exempelvis en plötsligt utkörande bil från en sidoväg.

Det rent psykologiska återstår dock, vill motorcyklister ha ett fordon som plötsligt själv bedömer att det ska bromsa? Skulle du acceptera ett sådant bromssystem? Än är inte alla övertygade om att ABS är en otvetydig fördel utan ser det mer som ett sätt att dölja förarens bristande bromsteknik, obligatoriet till trots. Den här tröskeln får i varje fall sägas vara högre.

No Responses

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *