Varmt som i en bastu

Det finns väl inget bättre än sol och värme när vi diskuterar hojåkning, även om det finns gränser. När nu temperaturen har legat runt 30 grader en längre tid är det lätt att ge upp och lätta lite för mycket på klädseln. Tyvärr hör lätt klädsel och låg säkerhet intimt samman. Hur var och en prioriterar mellan säkerhet och värme är förstås olika men man bör vara klar över att om man kör med halvöppna kläder påverkar det säkerheten mycket negativt.

I flera bemärkelser gäller det att hålla huvudet kallt.

När du väljer en ny hjälm är det därför viktigt att du väljer en hjälm med både bra ventilation och smart inredningsmaterial. CoolMax är exempel på extra svala hudnära material och finns i de flesta något mer påkostade hjälmar och sporthjälmar har generellt sett bättre ventilation. Det är ju svettigt att köra hoj på bana och därför måste dessa hjälmar ha extra bra kyleffekt. Men smakar det så kostar det, även om det inte bara är ventilationen som är bättre på en sådan hjälm.

Men de flesta av oss har redan en hjälm så vad kan man då göra?

Bara att tvätta ur hjälmen regelbundet gör stor skillnad och är inredningen urtagbar underlättar det en hel del. Vanligt schampo duger gott och rengöringen påverkar också säkerheten, ditt salta svett påverkar nämligen frigoliten negativt, den gillar inte alls salt. Det är ett av skälen till att en hjälms livslängd är begränsad.

Sätter du på ett spegelvisir sänker du temperaturen rejält. Det är inte alls konstigt, solfilm används ju i en rad sammanhang. Spegelvisiren är dessutom oftast tonade vilket mildrar styrkan i solljuset men är inte de mörkaste som finns att tillgå. Men ett mörkt visir ger inte samma temperatursänkning som ett speglat.

Öppna ventilationen maximalt, det låter ju självklart men långt ifrån alla har grepp på hur ventilerna ska stå för att vara öppna.

För dig med en öppningsbar hjälm, som en del kallar systemhjälm, är inte tänkt att köras med frontpartiet uppfällt. I så fall är det bättre att du även har en jethjälm utan frontparti. Eftersom många öppningsbara hjälmar är godkända enligt normen för jethjälmar spelar det ingen roll ur säkerhetssynpunkt.

Den klassiska frågan är om textil eller skinn är svalast. Visserligen så andas skinn men inte tillräckligt för att transportera ut all fukt som kroppen producerar. Pratar vi skinnställ så väljs dessa i allmänhet så tajta så det inte blir någon direkt luftspalt. Ur ren säkerhetssynpunkt är detta bra men ur värmesynpunkt är det inte optimalt. Perforerade partier sänker generellt sett säkerheten även om det svalkar gott. Olika skinnkvaliteter har också olika egenskaper.

Customkläder, separat jacka och byxa, väljs ofta löst sittande och ger drag lite här och där. Är nog den svalaste kombinationen men eftersom utbudet är enormt skiljer det mycket mellan olika modeller.

Textilkläder, eller GoreTex som de ibland felaktigt kallas, väljs ofta onödigt stora och blir därigenom något svalare. Många plagg har ventilationsöppningar och visst, nog svalkar det. Tänk dock på att med öppnad ventilation påverkas säkerheten negativt. Hakar något i när du glider på asfalten finns det nära nog inget yttertygsmaterial som står pall. Men det är membranet, lagret under yttertyget, som hindrar andningen, det finns tester som visar på skillnaden mellan de bästa och sämsta och det är påtagliga skillnader. De allra billigaste plaggen har de äldsta och billigaste membranen som också har sämst andningsförmåga och ljusa plagg är generellt svalare. De dyraste har just GoreTex, som är ett fabrikat på membranet, vilket ofta bedöms ha de bästa andningsegenskaperna.

Väljer du crosskläder utan nämnvärda skyddsegenskaper men med många ventilationsöppningar bör du ha en separat skyddsväst under. Den värmer den också eftersom den oftast har någon form av plastpaneler.

Kevlarförstärkta jeans är ett rimligt alternativ men kolla hur de är förstärkta när du väljer. Denim är i och för sig rivstarkt men inte som skinn eller Cordura (Cordura är ett skyddat varumärke, sedan finns det olika kopior). Är jeansen bara förstärkta i baken och på knäna är det bara tyget däremellan som skyddar dig från skador. Bättre än inget men inte alltid gott nog.

Outlast är ett material som gör att plagg blir svalare. Används som foder i både stövlar och handskar men framför allt i textilkläder.

Använd inte bomull närmast kroppen! Kosta på dig ett fukttransporterande underställ, du hittar mängder av dessa i sporthandeln. Kanske kan du även hitta ett underställ i Outlast.

Ha två par handskar, ett par ”vattentäta” med membran och ett par riktigt tunna, gärna med knogskydd. Kostar du på dig tunna handskar i känguruskinn är de förmodligen de svalaste du kan hitta. Att köra utan handskar kommer att ge dig svårläkta skador om du kör omkull. Tänk på att du reflexmässigt skyddar dig med händerna.

Ingen har ju tänkt att krascha men bilar är som älgar, helt oberäkneliga. Dessutom är blödande asfalt en extra stor riskfaktor för motorcyklister så det kan vara rejält halt även en härlig högsommardag.

Här kan du läsa om hur du provar ut en hjälm!

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *