Touratechs första egna MC

Helt egen är den väl egentligen inte men väl en mycket välutrustad BMW R1200GS som fått namnet Touratech World Travel Edition och är tänkt för globetrotters på två hjul. Däremot är den första komplett utrustade nya motorcykeln som tillbehörsföretaget Touratech någonsin har visat upp och den premiärvisades igår på BMW-dagarna i Garmisch-Partenkirchen, ett häftigt evenemang som vi tidigare skrivit om.

Jämfört med originalet har World Travel Edition visuellt genomgått en närmast total förvandling med ett designkit men då talas det om priser på 31 700 euro mot BMW:s pris på en original R1200GS på 15 300. Smakar det så kostar det men den som bekantat sig med Touratechs digra utbud kanske inte blir helt förvånad över vad företaget kan göra med en standardmodell. Och att det är Touratech som är tillverkaren blir extra tydligt genom att företagets färger genomsyrar all design.

Som synes har fronten fått en rejäl ansiktslyftning med kåpan Desierto V där det sitter ett högt kåpglas och ett strålkastaskydd. Extra strålkastare hjälper till att lysa upp tillvaron där vägbelysningen tar slut och behöver man navigeringshjälp finns en hållare att bara snäppa fast den i.

Det visuella till trots ligger fokus på skydd och packning. Handtagsskydd, motorskyddsbågar, cylinderskydd och sidoskydd för kåpan är bara ett axplock av de skydd som Touratech monterat på denna specialversion.

Även när det gäller förarkomforten är det välbeställt. Fotpinnar och den värmereflekterande sadeln är tänkta att ge det där extra för långa distanser och olika stora händer behöver justerbara grepp.

Trots att det mycket handlar om stil, om än praktisk sådan, har även fjädringen fått en uppgradering genom att ersättas med Touratech Suspension där alla BMW:s elektroniska funktioner bibehålls.

Att åka långt kräver packutrymme så vi hittar Zega Pro 2 samt en tankväska vilket borde räcka gott för de flesta. Stannar man lär Touratech World Travel Edition väcka berättigad uppmärksamhet, oavsett om man kommer från lervällingen och hälften är täckt med smuts eller om den körs välputsad på stadens strip.

(Bildcred: BMW)

Vad tycker du om Touratechs totalutrustade GS?

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *