Så här hanterar du hojen i regn

Immigt visir, stelfrusna fingrar och hala vägar. Så resonerar många och låter regnet få hojen att stå i garaget trots att oddsen för en trevlig tripp nog aldrig varit bättre än nu med i det närmaste vattentäta kläder och adventurehojar som gjorda för vägar dränkta i meterdjupt vatten. Om garageivrarna ändå insåg vad de missar så skulle de skina upp i ett leende och genast rulla ut en sväng, det kan du se på videon!

Och ändå, ibland kan man inte ens välja. Oavsett vilket, här är några tips om hur du kör din hoj på bästa sätt i regnet.

Välj rätt kläder

Namnet Gore-Tex har blivit synonymt med de textilkläder de flesta använder idag, även om klädfabrikanten inte alls använder just det membranet, kopiorna är många, och yttertyget är ett annat lager. Rätt skötta ger de också ett mycket gott regnskydd och du kan åka torr mil efter mil. Blir det kallt bygger du värme enligt lager på lager-principen, så att skylla på att man blir blöt räcker inte som ursäkt längre.

Kör du med skinnkläder måste du dra på dig ett regnställ ovanpå och samma gäller för handskar och stövlar.

Handskarna brukar vara den kritiska delen av utrustningen. Ta med dig ett extra par ifall de du kör i blir blöta är det bara att byta. Satsa gärna lite extra på ett par riktigt bra handskar och även handtagsvärmare förhöjer körglädjen. Blir stövlarna blöta kan man ta till nödlösningen med en plastkasse, stoppa först foten i kassen och ta sedan på stöveln. Har du ett par extra strumpor med dig så är humöret på topp igen.

Hjälmen behöver ett pinlock-visir vilket många hjälmar har som standard eller åtminstone som tillbehör. När det blir lite mörkare på kvällen ger ett gult högkontrastvisir, eller glasögon, det lilla extra som behövs för att se riktigt klart. Immar det ändå finns även vingen upp till näsan som får utandningsluften att missa visiret. Låt gärna visiret vara lite öppet, nog för att det ska vara en liten spalt i nederkant.

Håller du dig bara torr är det hur roligt som helst att köra hur långt som helst när det regnar.

Kör mjukt

Rädsla är säkerhetens fiende men försiktighet är en dygd. Kör med avstånd, undvik alltför kraftiga nedlägg och inbromsningar. Tänk på att luta hojen så lite som möjligt, använd tekniken som används på tävlingsbanorna att flytta rumpan utanför sadeln. Då får du maximalt grepp. Olika däck ger olika våtvägsegenskaper, kolla när du byter nästa gång. Att spara ett par hundralappar till priset av sämre våtvägsegenskaper är ingen bra idé. Och slitna däck är vare sig bra i regn eller på torrt väglag.

Korsningar är ett otyg

Där bilar ofta stannar är det mer spill från bilar än på vägar i största allmänhet och exempel på sådan platser är korsningar och vid rödljus. Se upp lite extra när det börjar regna, efterhand sköljs damm och oljespill bort. Tänk på att de hala fläckarna kan vara svåra att se när vägbanan är blöt.

Vita linjer och brunnslock

Ta det lite lugnt när du passerar vägmarkeringar, de är alltid halare än vägbanan i övrigt och detsamma gäller brunnslock. Om du kan undviker du att lägga ner hojen just där och är extra försiktig med gas och broms. Kanske kan du välja ett spår som går bredvid istället för över markeringarna?

Svenska vägar har ofta slitage efter bilarnas hjul

Inga vet det så väl som motorcyklister. När det är torrt är det irriterande, när det regnar samlas vatten i fördjupningarna. Försök att välja ett annat spår, mittemellan eller kanske en annan fil. Även lagningarna är ofta bristfälliga eftersom Vägverket ofta bara fyller igen gropen och inte asfalterar hela filen. Vilket som, ett otyg för oss motorcyklister.

Nu är det bara att vänta på att regnet kommer så att du kan bege dig ut!

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *