Mer tufft än viktbesparande med MC i sten

Ride the Rock, Baby! Som aldrig förr har det fått en konkret betydelse när Chris Zernia har byggt en custom i sten. Basaltlava närmare bestämt. Medan andra fokuserar på lång, låg och vacker har han förverkligat sin något annorlunda idé. Namnet? Rolling Stone förstås!

– Jag har alltid gjort raka motsatsen till vad andra tycker om, menar han i ett uttalande till Dream Machines. Jo, det ligger nog något i det när man använder sig av sten som huvudsakligt material för karossen, även om basalt bara väger 1,5 ton per kubikmeter. Med tanke på att stål väger runt 8 ton per kubikmeter borde sten kunna vara ett effektivt sätt att uppnå viktsbesparing eller?

Nu är det inte den första maskinen han bygger i detta material, även om det gått skribenten förbi. Förra året byggde han en motsvarande custom baserad på en Honda CX500 som visades upp på mässan Custombike i Bad Salzuflen. Namnet är som du kan se ”FUꓘKER”, och på hjälmen i sten står det ”Bald da FUꓘKER”. Bald da betyder snart där.

Det hela började med att den tyska tidningen Custombike startade tävlingen “Build da Fukker” för sina läsare där de skulle bygga den elakaste (baddest) motorcykeln.

Utställningen hade bara två regler, budgeten fick inte överstiga 5 000 euro och maskinen skulle vara körbar. Jodå, Chris Zernia klarade båda, för basalt har utöver ett ”crazy-cool” utseende fördelen att vara ett billigt material. Dock har det en nackdel, det är tungt, något som knappast låter förvånande. När han gjort noskåpan, tanken, sadeln (!), nummerskylten och fotpinnarna i basalten vägde hojen 350 kilo vilket krävde en förstärkning av både ramen och fjädringen. Framgaffeln ska komma från en Honda VT600 Shadow och bakstötdämparna från en Harley-Davidson Dyna.

– Basalt is my favorite stone, I love it,” sade Zernia till Autoevolution och fortsatte, The problem was the weight in respect to the capability of the bike’s frame. Due to the stone it had to carry an extra weight of about 130 kilo.

Maskinen ska dock gå att köra på ett tämligen normalt sätt även om den är lite svårare att få stopp på eftersom den saknar frambroms och lite träning av nackmusklerna hör till innan den matchande hjälmen tas på. För det är ju klart den inte får avvika från hojens material.

Men han sade även att han inte var färdig med sitt stenbyggande vilket leder oss fram till det nuvarande projektet som  baseras på en Harley-Davidson 1100 Sportster från 1986, med det lämpliga namnet Rolling Stone men även diskuterats under det dubbeltydiga uttrycket ”the heave hitter”

Stilen är omisskänligt caféracer och det tog honom fem månader att forma de 120 kilo sten i färdigt skick som skickligt passats in på Rolling Stone. Utöver de delar som CX:en fick är den här gången även fälgarna och handtagsgreppen med i stenarbetet. Under tankens yttre stenskal gömmer sig en liten plåttank med den måttlliga volymen på drygt två liter och under fälgarnas skal döljer sig fälgarna från en Softail Fat Boy. Så nej, några långresor lär det inte bli, tvärtom Chris medger att den hittills längsta resan nog inte var mer än 5-600 meter vilket blir svårt att kategorisera som touring, tveksamt ens som nog för en caféracer.

Rent tekniskt handlar det om Harley-Davidson 1100 Sportster från 1986 med en original 1100-kubiksmotor. Avgassystemet är ett kortat SuperTrapp. Ramen är original men bakramen är kortad, framgaffel har 40-millimetersben. Broms finns bara bak och består av en skiva med dubbelkolvsok. Sammantaget väger det hela 260 kilo.

Efter Rolling Stone tog han tag i en Honda CBX 750 F men nej, det här kanske ändå inte blir det sista projektet, näst på tur sägs en Honda VF 1000 F II från 1987 stå som ska få namnet Stenramme (stenbagge). Om allt går enligt planerna ska den bli godkänd för vägbruk och slå hastighetsrekord för stenmotorcyklar. Det är nog inte omöjligt att så blir fallet. Konkurrensen är inte mördande.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *