Ett nytt sexpack från Honda

Den 8 juni registrerade Honda sina designritningar på en ny CBX. De första artiklarna om vad vi kan vänta oss från dem börjar dyka upp i en tid då allt fler fabrikanter söker sina rötter i det vi får kalla caféracer-maskiner. Sådana har fört en tynande tillvaro sedan sporteran inleddes på 80-talet men sedan beror det förstås på vad man menar med en caféracer.

Det finns mycket att invända mot designstudier eller för den delen olika koncepthojar som med sannolikhet gränsande till visshet visas upp på alla större mässor. Inte minst får dessa ses som ibland spännande publiktester där fabrikanterna självklart vill se reaktionerna. Hur den ursprungliga CBX:en, och med det menar vi 1047-kubikaren, för det kom efterhand fler men kubikmässigt mindre maskiner, togs emot vet vi, den kom att finnas i sex år och fick under den tiden en total uppgradering. Inte mycket mer än motorn var gemensamt mellan den första och andra generationen under en era då ramarna utvecklades snabbt.

Men när legender som Hondas sexcylindriga radmotor från 1978 visas upp i ny skepnad väcker det extra nyfikenhet. Den kan ändå inte jämföras med den sexcylindriga Guldvingen, de rör sig i helt olika segment. För att påstå, oavsett om man var förtjust i CBX:en eller inte, att den inte blev en legend är att förringa dess betydelse. Den sexcylindriga Kawasaki Z1300 må ha varit både större, starkare och producerad under en längre period men lyckades ändå aldrig nå samma breda kultstatus och Benelli Sei, först som 750 och senare som 900, var förvisso först ut redan 1972 men var ett för litet fabrikat för att riktigt slå.

Den nya CBX:en lär inte av skisserna att döma bli någon kopia, den luftkylda radsexan har blivit vätskekyld och utseendet har inte heller mycket gemensamt med 78:an. Med tanke på sadelslutets utformning, kåpans linjer och clip-on-styret har i så fall tredje generationens CBX utvecklats till en klassisk caféracer. Det är helt enkelt så sadeln ska se ut så på en sådan och designen för tankarna snarare till sextiotalet. Bakre fotpinnar antyder att sadelslutet går att lyfta bort så att en eventuell passagerare får något att sitta på, åtminstone från caféet och hem. Möjligen kan avsaknaden av en centralt placerad strålkastare antyda en lämplig plats för en nummerskylt under tävling.

Honda lär knappast försöka dölja motorn, det är ju den som ska imponera och sex separata ljuddämpare understryker det. Dock kommer motorn inte visuellt att ge samma direkta känsla eftersom kylaren döljer cylinderraden och motorn lär även bli smalare då cylindrarna kan placeras tätare med vätskekylning.

Man ska vara försiktig med spekulationer men det framförs att designpatentet i allmänhet brukar ligga fem månader innan lansering och i så fall kanske Honda har något att visa upp på höstens mässor. Helt förvånad om så sker ska man nog inte vara.

No Responses

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *