De första BMW 2019 har visats upp

Det utlovades en rad nyheter i samband med BMW:s stora träff, BMW Motorrad Days, och åtminstone de modeller där fokus ligger på mindre ändringar har avslöjats, men det kan nog antas att BMW har sparat något ess i rockärmen till höstens mässor, inte minst den i Köln.

Det som nu visats har i huvudsak ändrade färgsättningar och inte ens priserna uppvisar några större uppgångar i Tyskland. I Sverige kan det dock bli lite annorlunda eftersom den svenska kronan fallit brant sedan 2018 års modeller prissattes.

Den stora nyheten är att BMW introducerar ”comfort turn signals”. Det är en ny typ av självavstängande blinkers som sägs vara betydligt smartare än de system som hittills funnits där avstängningen styrts av ett tidsrelä alternativt avståndsmätning. BMW:s nya system styrs av ett mer komplext system som därigenom inte ska lura föraren på samma sätt. Systemet finns på alla 2019 års modeller utom C650, G310, F800-serien samt S1000R och RR.

Ytterligare en modellgemensam nyhet är att BMW :s Motorrad Connected app uppgraderas till version 1.6 som kombineras med TomToms motorcykeloptimerade navigation. I den nya versionen kan man inte bara undvika motorvägar utan även välja ”winding route” för extra kurvigt och roligt.

På de enskilda modellerna hittar vi de här ändringarna och vi börjar med G310R.

G310R kommer även i rött, ”racing red”, medan den blå, ”stratos blue metallic”, utgår. En version ”style HP” tillkommer och den blir ”white metallic” tillsammans med logotypen HP.

S1000R kommer i svart, black storm metallic, medan den vit, blå och röda lacken utgår. S1000R får ett prispåslag på 100 euro.

Vill du ha en extra svart hoj kommer S1000XR i ”Triple Black”. Det är den blå färgsättningen som får ge vika för den här mycket svarta versionen.

BMW S1000RR ändras inte förutom att den får ett nytt litiumjon-batteri. På det spar man två kilo i vikt.

Både K1600GT and GTL får backstartshjälp, Hill Start Control Pro (HSC Pro), och, som de andra, nya färgsättningar. GT kommer i svart och silver ”style sport” med röd dekor samt gulfärgade bromsok. Den röda samt den blå och svarta utgår. GTL kommer i ”style elegance” i grönt och silver med kromdetaljer. K1600B och Grand america tourer får även de backstartshjälp och den låga sadeln på 750 millimeter som standard. 780 millimeters-sadeln finns kvar som tillbehör. Grand america tourer kommer i den blåa lacken ”imperial blue” medan den gula utgår och som tillbehör kommer högtalare i topboxen. Priserna för modellerna ökar med 400 euro men Grand amerika med 1 080.

Samtliga R nineT-modellerna får BMW:s Dynamic Brake Light system som standard och alla hittillsvarande lackeringar utgår.

Den ursprungliga R nineT finns i rött och blått samt i grönt och silver. För R nineT Pure blir färgsättningen svart och vit samt svart och guld. R nineT Scrambler får lackering i svart och guld samt svart och vitt, R nineT Racer finns i svart och guld. R nineT Urban får ekerhjul som extra tillval.

BMW F 750 GS och BMW F 850 GS får det dynamiska bromslyset men behåller sina lackeringar. Priserna stiger med 200 euro.

Detta är vad som hittills avslöjats och finns inte din favoritmodell med här så kanske den tillhör BMW:s ess där lite större förändringar är att vänta. Det kan vara möjligt eller så vill bara BMW hålla nyfikenheten på topp ett tag till.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *