AGV X3000, nylanserad hjälmklassiker

1972 kom de första integralhjälmarna ut på den svenska marknaden och AGV Ago var en synnerligen populär modell, För dig som möjligen inte minns anses Giacomo Agostini vara en av världens allra största motorcykelförare genom tiderna. Femton världsmästartitlar, åtta titlar i 500 cc och sju i 350 cc, tolv på Isle of Man och hela 122 i Grand Prix talar sitt tydliga språk. Nu återanvänds både det legendariska namnet, åtminstone när det gäller en grafik, samt designen när de lanserar den nya hjälmen AGV X3000.

70-talet var det brunt och orange som gällde och grafik på hjälmar var knappt påtänkt, så den orange hjälmen här ovanför passade bra in i tidsandan och visst har modellerna påtagliga likheter. Men även om designen är likartad är AGV X3000 en hjälm med moderna egenskaper och material och uppfyller ECE 22.05 samt DOT. Stängning sker med dubbla D-ringar och det reptåliga visiret låses med tryckknappar som ändå uppges vara möjliga att manövrera med en handskförsedd hand. Den tvättbara inredningen har läderdetaljer och en lösning för kindkuddarna som gör att föraren kan lägga hakan närmare tanken och spara luftmotstånd, något som även fanns på Agos hjälm, och X3000 har även Agostinis signatur.

Skalet i AGV X3000 görs i ett compositmaterial, glasfiber, som AGV kallar ACF (advanced composite fiber) och skalet tillverkas i tre storlekar. X3000 har, trots att det inte ser ut så, ventilation där en plugg kan tas bort vilket ska ge den ventilation som originalhjälmen saknade, åtminstone om man bortser från det naturliga drag som på den tiden de dåligt tätade visiren gav. X3000 har dock inte öppningsbara ventiler, när kylan gör att ventilationen inte behövs får man sätta tillbaka pluggen igen. AGV kallar systemet mikroventilation.

X3000 finns i storlekar från S till XXL och med en rad olika färgsättningar. (Bildcred: AGV)

Här kan du läsa om hur du provar ut en hjälm!

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *