Nu kan du få eCall på din motorcykel
Från och med april 2018 är det lag på att nya bilar ska vara utrustade med eCall, ett automatiskt system för att kontakta en räddningscentral om det inträffar en allvarlig olycka. eCall-systemet omfattar dock inte motorcyklar.
Tanken med eCall är att oavsett om de som färdas i/på fordonet själva har möjlighet att ringa SOS så gör fordonet det. Därmed kan hjälp skickas ut snabbt och till korrekt plats.
Nu lanserar dock DGuard världens första eCall-system för motorcyklar. Precis som det lagstiftade eCall för bilar ringer systemet nödsamtal till 112 om krocksensorn löser ut men det går även att göra det manuellt. Uppgifterna som skickas kallas PSAP (Public Safety Answering Points). Systemet fungerar i alla EU-länder där 112 är det unika nödnumret för PSAP.
Beräkningar har visat att eCall ska sänka utryckningstiden med 40 procent i stadsområden och 50 procent på landsbygden och det säger sig självt att om utryckningstiden i princip halveras ökar chanserna för den som skadats att klara sig bättre.
Systemet ger även möjlighet att få en stöldvarning eftersom systemet via GPS hela tiden vet var fordonet befinner sig. Du kan även göra en så kallad Road Book-inspelning.
Prisnivån på DGuard ligger på 5 700 kronor men monteringskostnaden tillkommer. Räkna med att verkstaden debiterar runt två timmar men det varierar förstås något beroende på vad du har för motorcykelmodell.
eCall går även att koppla ihop med exempelvis smarta klockor och smartphones där automatiska SMS kan skickas till tredje part.
Här hittar du DGuards hemsida och du kan även kolla deras video
Borde det vara lag på eCall på motorcyklar?
Det borde inte vara lag på eCall i bilar. Så länge den som har tillgång till övervakningsinformationen har rent mjöl i påsen behöver ingen vara rädd, men vad händer när någon som inte har rent mjöl o påsen får tillgång till det?
Nu ska jag ta ett stort steg ut i Paranoian här och även initiera Godwins lag vilket gör att jag automatiskt förlorar.
Men tänk er att man kopplar modern ansiktsigenkänning till fartkameror och därmed ser att Anne Frank befinner sig i en viss bil, sedan följer man den bilens rörelser via eCallpositionering varpå man väldigt enkelt kan klargöra var hon befinner sig. Men man slår inte till med en gång, istället tittar man i loggarna bakåt och kartlägger bilens rörelser och fartkamerapassager varvid men snabbt och lätt rullar upp en underjordisk järnväg för transport av Judar ut ur landet och undan pogromerna.
Vi är inte där idag vad gäller pogromer, men vi är där idag vad gäller övervakningssystemens förmågor.
Jag finner det skrämmande och anser att det är verktyg som ingen statsmakt bör ha tillgång till, även om de kan rädda liv.
Som knutte så är jag också för friheten (utöver att jag rent allmänt är för friheten) och vill inte se något tvång rörande mina cyklar!