Kawasaki lanserar nya motocrossen KX450

Med elstart, 2,5 kW högre effekt och planare momentkurva tar sig Kawasaki KX450 an 2019.

Den nya kraftfullare motorns ventiler aktiveras av medbringare vilket gör att ventiler med större diameter och aggressivare kamaxlar kan användas. Insug med nedåtgående drag och minskade friktionsförluster bidrar till effektökningen. Dessutom får den som första Kawasakicross elstart.

Fabriksbaserad boxad bottendel i kolven är bara en av de många funktionerna som inspirerats av Kawasakis fabriksracers och även ett nytt startsystem ökar chanserna att maximera greppet vid start på sliriga underlag.

För första gången används hydraulkoppling på en Kawasaki motocrosshoj vilket beskrivs ge en mer direkt känsla och lättare handtagsrörelser, mindre spel när kopplingen värms upp och under tung belastning ska den ge en mer konsekvent känsla.

Yamaha avslöjade för dagar sedan att de börjar använda ett app-styrt mappningssystem på sin nya YZ 250 F och nu lanserar Kawasaki ett system som gör att man med hjälp av DFI-kontakterna snabbt och lätt kan komma åt de tre olika mappningarna (standard, hard och soft) som finns i ECU:n. Det sker med hjälp av KX FI Calibration Controller, ett bärbart handhållet kalibreringsverktyg som ansluts till ECU:n utan att en dator eller ett batteri behövs och levereras med sju förinställda mappningar.

Den nya perimeterramen i aluminium är en vidareutveckling av den nuvarande som fått högre styvhet och motorn fungerar som bärande element. En ny svingarm bidrar också till den ökade styvheten och balansen vilket ska ge ökat bakhjulsgrepp. En framaxel med större diameter och en reviderad bakre fjädring och nya länkförhållanden hjälper till.

Fjädring fram sköts nu av en inverterad 49 millimeters gaffel med spiralfjädrar. Innerrör med stor diameter (samma storlek som på Kawasakis fabriksracers) gör att stora dämpningskolvar som ger mjuka rörelser och ordentlig dämpning kan användas.

Trots att den nya elstarten och återgången till en gaffel med spiralfjädrar bidrar till högre vikt har många åtgärder vidtagits för att hålla viktökningen så låg som möjligt. Resultatet är det mest minimalistiska chassit på KX450 någonsin med en vikt på 110,0 kilo, en viktökning på 1,3 kilo.

När det gäller bromsarna används en 250 millimeters skiva i bak medan skivan i fram har en diameter på 270 millimeter. En ny huvudbromscylinder fram ger bättre inledande kontroll vilket bidrar till den totala bromsprestandan.

Det blir lättare att få god kontroll över KX450 då tanken blivit lägre och planare vilket gör att föraren kan sitta längre fram.  Motorkåporna och övriga kåpor är släta och mer slimmade så att de inte hindrar förarens rörelser. Med fyra lägen för styrhållarna och två för fotpinnarna innebär det att det blir lättare att anpassa körställningen efter egna önskemål.

 

SPECIFIKATIONER

MÅTT
Längd BreddHöjd

Axelavstånd

Markfrigång

Sitthöjd

Tjänstevikt (full tank, alla vätskor)

Bränslevolym

2.185 mm 830 mm1.275 mm

1.485 mm

340 mm

955 mm

110,0 kg

6,2 liter

MOTOR
Typ Cylinderdiameter x slaglängdCylindervolym

Kompressionsförhållande

Bränslematning

Smörjsystem

Startsystem

Tändsystem

4-takt, 1 cylinder, DOHC, vätskekylning 96,0 x 62,1 mm449 cm3

12,5:1

Bränsleinsprutning (φ44 x 1)

Tvångssmord, halvtorr sump

Elektrisk

Digital DC-CDI

KRAFTÖVERFÖRING
Drivsystem VäxellådaUtväxlingsförhållanden: 1:an

2:an

3:an

4:an

5:an

Primärt utväxlingsförhållande

Utväxlingsförhållande slutväxel

Kopplingstyp (primär)

Kedja 5-växlad, retur1,750 (28/16)

1,412 (24/17)

1,188 (19/16)

1,000 (19/19)

0,875 (21/24)

2,727 (60/22)

3,846 (50/13)

Våt, flerskivig, manuell

RAM
Typ Fjädring: FramBak

Fjädringsväg: Fram

Bak

Caster (gaffellutning)

Försprång

Styrvinkel (vänster/höger)

Däck: Fram

Bak

Bromsar: Fram

Effektiv dia

Bak

Effektiv dia

Rörformad, halvdubbel vagga Teleskopgaffel (USD)Ny Uni-Trak svingarm

305 mm

307 mm

27,6°

122 mm

42° / 42°

80/100-21 51M

120/80-19 63M

Enkel skiva

241 mm

Enkel skiva

225 mm

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *