Isle of Man sponsrande Arai börjar sälja jubileumshjälmen

Isle of Man är kanske den mest legendariska av alla världens motorcykeltävlingar. Här samlas de bästa förarna, de främsta teamen och hela evenemanget sponsras av en rad välkända fabrikat. Att Arai har förlängt sin sponsringskontrakt med Isle of Man visar vilken vikt Arai fäster vid arrangemang som dessa och som vanligt börjar Arai även i år att sälja sin jubileumshjälm i samband med tävlingarna.

Arai har en unik ställning bland tävlingsförare där de har en helt dominerande position, vilket i sig inte primärt har att göra med sponsringen av tävlingar. Vilken hjälm som ska betraktas som säkrast låter sig inte enkelt avgöras men att tro att professionella förare skulle riskera sin säkerhet för att bli sponsrade av ett hjälmfabrikat som inte erbjuder en väldigt hög skyddsnivå låter inte heller sannolikt. Den hjälm förarna föredrar är förstås Arai:s toppmodell RX-7V och Arai hävdar att de berömda förarna kör i produktionshjälmar, likadana som de du kan köpa i butiken. Därför heter grafiken ofta som förarna. Pedrosa, Spencer, Nakasuga, Mamola och Schwanz för att ta några exempel.

Utöver den speciella grafik som respektive förare har innebär Arai:s täta samarbete med Isle of Man även att jubileumshjälmen kommer i ny grafik varje år vilket har inneburit att den blivit ett samlarobjekt bland många Isle of Man-fans. Det finns de som har hela serien vars första grafik kom 2007 vid Isle of Mans hundraårsjubileum på sin trophéhylla, men även om du bara tycker tävlingarna är häftiga och vill visa det när du är ute och kör ger hjälmen ett mycket gott skydd om olyckan är framme.

Alla Isle of Man TT hjälmar är designade av Aldo Drudi från Drudi Performance, i år med tilläggstexten ”10th limited edition”. Arai är dessutom det enda hjälmfabrikat som tillåts använda originallogon från tävlingarna och om någon undrar om den trefotade symbolen på sidan av hjälmen så är det örikets symbol, lite som vår dalahäst kanske.

RX-7V lanserades 2015 och fick då ett nytt skalmaterial som Arai kallar PB-SNC². Det är ett kompositmaterial som även används i deras F1-hjälmar och, enligt Arai, ytterligare förbättrar kombinationen av styrka och flexibilitet. Skalet byggs upp i lager med olika egenskaper och är ytterligare förstärkt på utsatta ställen som ovanför visiröppningen. Det mer effektiva bindemedel som används nyutvecklades för RX-7V och är även lättare än det tidigare använda vilket därigenom reducerade vikten med cirka 30 gram jämfört med föregångaren.

Även visirmekanismen ändrades och kallas på den här hjälmen för VAS, Variable Axis System. Inuti hjälmen byttes stoppningsmaterialet ut för att bättre motstå slitage och smuts.

Prisnivån på hjälmen styrs av grafiken men vi pratar om cirka tiotusen kronor.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *