Simpson Street Bandit, en legend bland hjälmar

Så kan det nog vara för många av oss, vi skaffar skyddsutrustning för att den är tuff, snygg eller något annat som inte har ett dugg med säkerhet att göra. Kanske inte alls eftersom den ännu inte existerar eller för att det inte är tufft att använda den. Tankarna om att skydda sig kommer allt för ofta efteråt, när det visade sig att säkerheten nog ändå hade varit viktigare.

När det gäller hjälmar är det knepigt att bedöma vilka som är säkrast, man får lita på testinstituten där de två stora är Snell och ECE. Båda hävdar att de är bäst på att bedöma, ändå skiljer de sig åt rejält i både testmetoder och resultat. Banditen klarar Snell, vilket inte alla hjälmar gör. Många menar nog ändå att testkraven för den normen är tuffare och svårare att nå upp till. Dessutom kan var och en förstöra det bästa testresultat genom att välja fel storlek eller inte byta ut sin hjälm i tid. Bäst klarar du dig om du inte kör omkull.

Upprinnelsen till just Simpsonhjälmarna var dock fallskärmar. Efter olyckan kom en släkting med förslaget att använda tekniken för att få stopp på dragracingbilar. Första experimenten blev inte så lyckat. För stor fallskärm gjorde att den bil, en Chevy station wagon, som skulle stannat istället blev flygande, kraschade, förarna fängslades men företaget Simpson Drag Chutes var skapat. Nya produkter tillkom och förutom hjälmarna tillverkades handskar, skor och rep.

Gemensamt för produkterna var dock säkerhet och när DuPont introducerade Nomex för Simpson 1967 använde han detta material för att skapa den första brandsäkra dräkten för racing. Redan samma år i Indianapolis 500 användes den av 30 av 33 förare. Totalt har Simpson utvecklat över 200 säkerhetsprodukter för racing. Som kuriosa kan nämnas att DuPont även utvecklat Cordura, det slitstarka material som används i de allväderskläder för motorcykelbruk, även om Cordura numer kopieras och ingen har en aning om alla kopiors säkerhetsnivå.

Så blev det 70-tal och de skapade hjälmen Simpson Street Bandit vilken blev ett förstahandsval för dragracingförare i USA. Mycket vatten har runnit under broarna sedan dess och hjälmen har anpassats efter de krav som motorcyklister har och klarar de allra senaste Snell-normen (Snell M2015 safety standard). Större siktöppning och bättre ventilation blev nödvändigt och efterhand har nya material kommit ut på marknaden och använts för att höja säkerheten. Senast ut är kolfiber.

Även i Sverige blev Bandithjälmen snabbt en kultförklarad hjälm, inte minst bland customåkare. Den tuffa attityden på hjälmen stämde väl överens med allt tuffare custommodeller för visst är allt som kretsar runt custom en attitydfråga? Nåväl, om det finns säkert många åsikter men populär blev den.

Hjälmen har ofta benämnts som ”The original tough guy helmet”, detta fortfarande efter nära nog femtio år på marknaden. Finns det någon annan hjälmdesign som kommer i närheten av det?

(Bildcred: Wikimedia / nahtanoj)

 

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *