Niken, är tvåhjulingens framtid trehjulig?

Ride the revolution, säger Yamaha i sin reklam. Är det så även du tycker kan du redan i september 2018 bli ägare till en Yamaha Niken, deras nya trehjuliga motorcykel som är baserad på MT-09 med en trecylindrig vätskekyld 847 cc stor CP3-motor styrd av ride-by-wire. Effekten uppges till 115 hk och vridet till 87,5 Nm.

Konceptet med två framhjul på en motorcykel, eller i varje fall en skoter, har prövats tidigare av Piaggio som 2010 kom med modellen MP-3 men då med betydligt svagare motor. Likaså finns QV3. Många ögonbryn restes då och sannolikt även denna gång men den seriösa frågan blir om fördelarna uppväger den skepsis som konstruktionstekniken väcker. Det menar Yamaha som pekar på en rad fördelar med två framhjul.

Möjligen var det Piaggio som var först ut med denna udda och revolutionerande teknik men Yamaha gör det i en mer renodlad motorcykelstil. Än så länge finns det få omdömen om trehjulingen Niken men några journalister ska ha blivit inbjudna till Gross Glockner för att testa maskinen där kurvorna är extra tvära. Det är nämligen under sådana förhållanden som Niken ska ha sina främsta egenskaper som bättre väggrepp vid nedlägg samt bättre bromsegenskaper. Annat teknikgodis är Quick shifter, traction control, tre effektlägen och farthållare.

Men det finns fler alternativ. Den schweiziska QV3 sticker ut hakan med sin trehjuliga skoter som har kommit i en uppfräschad version med nydesignade hjul, ny instrumentering och justerbara bromsgrepp. Om du just undrade om formuleringen för bromsgreppen så har denna modell två sådana, det högra för frambromsarna och det vänstra för alla hjul. Vill du hellre använda foten för att bromsa med alla hjulen så går det lika bra. Fram sitter två 14-tums hjul och i bak ett 15-tums och som på de andra trehjulingarna lutar framhjulen synkront vid nedläggning men på QV3 även bakhjulet.

Men åter till Niken där du hittar två 15-tums framhjul (120/70 R 15) vilket enligt Yamaha ska borga för sensationell kurvtagningsförmåga. Bak sitter ett 17-tums hjul (190/55 R 17). Med hjälp av ”avancerad LMW Ackerman styrgeometri” ska maskinen gå att lägga ner extremt mycket, den maximala nedläggningsvinkeln uppges till 45 grader. Fram sitter fyra gaffelben med 41 millimeters diameter av upside-down-typ, parvis på utsidan av respektive framhjul vars avstånd är 410 millimeter, och bakfjädringen anges som fullt justerbar. Viktfördelningen anges till 50/50 mellan fram- och bakhjul och ramen är en hybridtyp med såväl stål som aluminium och svingen är tillverkad i aluminium. Apropå vikten så anges den till 263 kilo fulltankad med de 18 liter aluminiumtanken rymmer.

Med de dubbla framhjulen framhålls även att bromsförmågan blir ovanligt bra. Fram sitter dubbla skivor, en per hjul, med en diameter på 265,6 millimeter och bak en skiva på 298 millimeter. Totallängden är 2 150 millimeter, axelavståndet är 1 510, bredden 885 och sitthöjden är 820 millimeter.

När det gäller utseendet så framhåller Yamaha, förutom den sportiga designen, de dubbla strålkastarna av LED-typ i fram, integrerade LED-blinkers samt LED-belysning i bak. Trots det är det nog de dubbla framhjulen som kommer att diskuteras mest.

Niken har nu prissats till 149.990 kronor. Försäljningen är lika udda som konstruktionen, det är online-beställning som gäller. Via den här länken gör du en beställning och inom tre arbetsdagar får du via Yamaha reda på om köpet har gått i lås. Framåt september 2018 ska då maskinen trilla ner i brevlådan är det tänkt. Niken kräver, till skillnad från en del andra trehjuliga skotrar som Piaggio MP3, A-körkort. Allt om MC har aviserat en provkörning MC i nummer 6-2018 om de hinner skriva materialet i tid.

Vad tror du? Kommer framtidens motorcyklar att i många fall ha dubbla framhjul?

No Responses

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *