Livsfarlig MC körs oftast utan körkort

Åttio procent av de som omkom på motorcykel 2016 körde motorcyklarna obehörigt. Åttio procent. Låt det sjunka in.

Jag minns en motorcykelmässa. Polisen visade en bil halvt genomborrad av en motorcykel. Egentligen spelar det ingen roll om det var bilistens fel. Eller om föraren saknade körkort. Kanske körde på fyllan. Möjligen var motorcykeln stulen. I tidningen blir rubriken ”motorcykelolycka”. Rubriksättningen kanske inte har ett syfte men det bygger upp en bild av hur farlig motorcykeln är. Men det är kanske inte motorcykeln som är problemet utan föraren.

Ingen ska komma och kasta skit på lagliga MC-förare. Visst kan alla göra misstag men när SMC och Trafikverket förra året tillsammans gick igenom de dödsolyckor som skett visade det sig att i den stora merparten av dessa så kördes motorcykeln av förare som saknade behörighet. Inte mindre tragiskt för det men i tidningen är det fortfarande en ”motorcykelolycka”.

Få andra trafikantgrupper har så aktivt arbetat för fortbildning. Det har blivit differentierade körkort och åldersgränsen för att köra en motorcykel med obegränsad effekt har höjts. Körkortskraven är tuffare. Det finns bankörning för den som vill gasa av sig på ett säkert sätt. Men vad hjälper sådant om den som kör motorcykeln inte ens bryr sig om att ta körkort? Svårt att tro att dessa förare bryr sig om fortbildningskurser heller. Denna typ av förare försöker politikerna få bort genom mer rigid utbildning. En utbildning dessa människor alls inte ens försöker gå.

Ofta nog är dessutom motorcykeln stulen eller obesiktigad. Det krävs lite inkörning mellan förare och maskin, ju färskare kombination desto högre risk. En stulen motorcykel, där föraren inte bryr sig ett dugg om fordonet och inte kört det tidigare lär ha högst risk, något som olycksstatistiken tydligt visar.

Även på fordonssidan har utvecklingen gjort sitt. Borta är diskussionen om wobbel, klena gafflar har blivit superstabila. Bromsarna har ABS, däcken har fått redigt grepp och förarstöd hjälper de som inte fullt ut behärskar maskinen. Alla kan bli överraskade av en bil vars förare är blind för motorcyklar. Det bilisten inte förväntar sig se kanske inte upptäcks förrän det är försent. Det hjälper inte att bromsarna numer får stopp på en motorcykel snabbare än någonsin. Man måste köra efter den gamla devisen att alla bilar är som älgar, helt oberäkneliga. Ändå är det inte den typen av olyckor som myndigheterna försöker motarbeta. De motarbetar fordonet, inte föraren.

SMC försöker nå ut till de som inte har rätten, och uppenbarligen inte kompetensen, att köra motorcykel men arbetet är ofta förgäves.

– Vi kommer inte åt den klicken, säger Anders Jonsson, ordförande för SMC i Norrbotten, till Norrbottenskuriren efter det att en dödsolycka nyligen inträffade där. Alla olyckor är ett misslyckande, de ska inte behöva inträffa. Men eftersom jag inte vet detaljerna kring vad som har hänt, så kan jag inte kommentera mer än så.

Bara ett stenkast från helgens olycksplats omkom en annan MC-förare 2014 när han förlorade kontrollen över sin motorcykel efter en krogkväll på O’Learys. Möjligen kallades även den för en motorcykelolycka, inte en olycka på grund av alkohol även om jag inte känner till detaljerna. Det är i varje fall lätt att förledas tro att det inte var det senare som inledde artikeln om olyckan.

Anders Jonsson nämner i tidningsintervjun som exempel olyckssiffrorna från år 2016.

– Av 36 döda motorcyklister då, var endast sju behöriga att vara ute i trafiken. De flesta saknar körkort, eller kör på motorcyklar som är olagliga eller obesiktigade. Dessutom har flera kört med alkohol i blodet.

Hur man ska nå dessa obehöriga förare är förstås ett problem men löser man inte det lär det fortsätta att hända ”motorcykelolyckor” och även om inte en enda dödsolycka skulle ske bland behöriga motorcyklister skulle runt 80 procent kvarstå.

– På min tid var det billigt att ta körkort, men i dag kostar det över 20 000 kronor. Alla kanske inte anser sig ha, men vill köra mc ändå, säger Anders Jonsson till tidningen och avslutar med De allra flesta sköter sig alldeles utmärkt längs vägarna, men tyvärr kommer vi inte riktigt åt klicken av obehöriga förare. De sitter som en tagg i ändan på oss.

Även SVT har tagit upp ämnet om än med ett annat perspektiv men med den intressanta rubriken; NTF: ”Risken ökar för allvarliga olyckor”. I artikeln skriver de bland annat

– Enligt polisen beror det delvis på att människor som har kommit till Sverige från länder utanför EU och EES inte har tagit nytt, svenskt körkort, efter ett år i landet, samt, Vi har ett system i Sverige där det krävs en viss utbildning, både teoretisk och praktisk, för att få köra, säger Daniel Qvarnström. Daniel Qvarnström är verksamhetschef på NTF i Jönköping.

Jo, just det. Hur når vi de som kanske inte vill utbilda sig och tycker att de regler vi har inte behöver efterlevas? Och hur får vi dagspressen att peka på detta och inte rubricera allt som ”motorcykelolyckor” när orsaken kanske är en helt annan.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *